EKVATIONEN kan se enkel ut. Det måste utbildas lika många, eller helst fler, lärare än de som slutar. Problemet är bara att för få vill bli lärare idag och den nationella lärarkrisen är redan fullt synlig på vissa håll. Nu är det dags att våra politiker inser att det är de som sitter på lösningen.
Det är bra att våra lokala skolpolitiker nyligen varit på skolriksdag och pratat om styrning, ledarskap och resultat. Men nu när man kommit hem måste man prata om lärarnas löner. För det handlar inte bara om lärarna. Låga lärarlöner är ett problem för Luleå kommun och hela samhället.
Forskning visar att det är välutbildade lärare som är den enskilt viktigaste faktorn elevernas resultat. Men för att få de bästa studenterna i varje årskull att vilja bli lärare krävs helt andra lärarlöner än idag. Det är dags att politikerna och friskoleägarna i vår kommun ser att det är de som sitter på lösningen.
Lärarförbundet har gjort en rundringning till de lärosäten som utbildar NO/tekniklärare för högstadium och gymnasium. Resultatet bekräftar tydligt att lärarkrisen är reell och redan här.
Våren 2013 utexamineras i hela landet totalt fem biologilärare för högstadiet och sju för gymnasiet. Motsvarande siffror för teknik är fyra och sju. Vid vår närmsta högskola, Luleå tekniska universitet , examineras i vår 0 gymnasielärare i fysik, 0 gymnasielärare i kemi, 0 högstadielärare i biologi och 0 högstadielärare i teknik.
Till detta lägger vi till hur många som kommer att lämna läraryrket. De kommande sju åren går var fjärde lärare i landet i pension. Hos oss i Luleå kommun är det 17 procent av högstadielärarna och 32 procent av gymnasielärarna som pensioneras.
Men lärare slutar inte bara för att de går i pension. I en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Lärarförbundet vintern 2013 anger 6 av 10 lärare att de i dag överväger att lämna yrket. För två år sedan svarade 4 av 10 att de övervägde att lämna yrket. Huvudorsaken anges vara den låga lönen. Att så många överväger att lämna yrket är en varningsklocka vi måste ta på stort allvar.
Politiker på alla nivåer måste nu inse att lönen är och förblir det vassaste verktyget för att stoppa lärarkrisen. Kommunerna måste ta sitt ansvar för att varje år ge lärare mer än andra. Fristående skolor måste lämna den lönemässiga skamvrå som det innebär att generellt betala lärare sämre löner än kommunerna.
Vi vet att det finns många, många skickliga lärare i Luleå kommun och i hela landet, som varje dag gör skillnad för eleverna och bygger Sveriges framtid. Sorligt nog får lärarna ofta själva ta stötarna när de i själva verket är ett väsentligt bidrag till lösningen - för allt börjar med en bra lärare.