Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
EN NY FLYGSKATT på mellan 50 och 100 kronor per enkel resa som regeringen och samarbetspartierna tänker tvinga fram kommer att slå hårt mot Norrland och hämmar tillväxten. Och en lång rad mindre flygplatser riskerar att slås ut av det högre biljettpriset. Varje gång planet lyfter kostar det upp emot hundralappen extra på biljetten. Det betyder att den som reser från Pajala till Stockholm via Luleå tur och retur kan få betala cirka 400 kronor extra i maj nästa år jämfört med idag. Samtidigt drabbas vanliga privat-resenärer av rena prischocken.<br>26 procent dyrare för Luleå-familjer<br>Den Luleå-familj med två vuxna och två barn som efter en ny flygskatt på biljettinköp reser med SAS från Luleå till Stockholm fram och tillbaka får 26,3 procent dyrare biljetter. Svenskt Flyg har räknat utifrån ett lägsta nätpris på 2.734 kronor. Motsvarande prisökning hos FlyNordic med biljettpriset 2.772 kronor blir 25,9 procent. I båda fallen blir den nya skatten 720 kronor, men om familjen ska flyga vidare till Karlstad så tillkommer ytterligare 720 kronor i skatt, alltså totalt 1.440 kronor.<br>Inrikesflyget som tappat två miljoner passagerare de senaste 15 åren riskerar efter en ny flygskatt att förlora ytterligare två miljoner inom de närmaste fem åren, enligt utredningsföretaget Travelution.<br>Det märkliga är att man föreslår en ny skatt på flyg-biljetter för att flyget ska vara med och bära en större del av miljökostnaderna. Men den nya skatten är ju ingen morot som leder till att flyget exempelvis satsar på bränslesnålare plan eller sjösätter effektiva miljöprogram. Biljettskatter har ingen som helst sådan påverkan.<br>Däremot kommer färre att använda sig av flyget. Travelution räknar också med att 20 av 36 flygplatser är i farozonen. Och det är klart att stryper man flygtrafiken på det sättet ger det viss effekt ? men är det den jordkule-politiken vi ska föra?<br>Norrbotten blir en stor förlorare<br>Flygskatten slår dessutom mot näringslivet i just de delar av landet där flyget är som allra viktigast för att vi ska få ett lite rundare Sverige. Skatten blir ytterligare ett hinder mot framtida etableringar utanför de hetare storstads-regionerna. Och när det gäller den växande turistnäringen så fungerar flygskatten som en bromsmatta. Både när det gäller inrikesturism och besökare från andra länder.<br>Norrbotten blir en förlorare om regeringen och stödpartierna verkligen driver igenom den här illa genomtänkta nya pålagan. Och ingen räknar väl med att riksdagens sex socialdemokrater från Norrbotten, vänsterpartiets Siv Holma från Kiruna eller språkröret Peter Eriksson från Kalix tänker agera för länets bästa? Trots att straffskatt på flygbiljetter inte påverkar miljön det minsta!