Gästen: Oron återvänder i korridorerna

I mitten av augusti går många barn och räknar ned dagarna till skolstarten. För en del är det en ångestfylld tid. Skolverket säger att åtta procent av svenska elever någon gång utsatts för mobbning. 1,5 procent upplever långvarig och avancerad mobbning.

Politik2011-08-17 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Det innebär att det just nu är mellan 10.000 och 15.000 svenska barn som går runt med en klump av oro i magen. För dem är de sista dagarna på sommarlovet som ett andetag innan de åter måste dyka ned i mörkret.

Det kan knappast gå att överdriva det nedbrytande i när en människa utsätts för mobbning. Vi människor är funtade så att vi tar åt oss, och bryts ned när vi hör ord som ifrågasätter oss. Forskningen visar också på att följderna av mobbning hänger med individen. Det finns ett starkt samband mellan att ha blivit mobbad i skolan och att senare i livet behöva hjälp mot ångest och depression. Det är lättare att skada en människas självkänsla än att reparera den.

Det finns inga kalkyler på vad skolmobbningen kostar samhället. Men kostnaderna måste vara massiva. Skolk, avhopp från skolan, flera självmord varje år, psykisk sjukdom och sjukskrivningar.

Men det är inte bara offrets öde som är en anledning att slå ned på mobbning. Mobbaren sades förr vara en person som försöker kompensera en dålig självbild. Nutida forskning pekar på motsatsen. Mobbare har ofta mer självförtroende än andra. Däremot har han, eller faktiskt oftare hon, en bristande empati. Att en elev mobbar andra elever är en mycket stark indikator på att något är fel i hemmiljön. Enligt studier är deltagande i mobbning en tidig signal om att ett barn senare kan komma att syssla med kriminalitet. Det finns med andra ord skäl att titta även på mobbarna.

Trots att mobbning varit ett uppmärksammat problem i Sverige under många år har det inte minskat. Däremot skedde en förändring under läsåret 2009/ 2010. Antalet anmälningar fördubblades. Det torde vara en följd av en förändrad syn på skolgången. Tidigare skulle man gå till den skola som erbjöds, och hålla tyst. I dag ställer föräldrar, och kanske även barn, större krav. Det är en positiv utveckling.

En försvårande faktor som dykt upp på senare tid är dock att många skolor försöker slippa undan ansvar för eleverna genom att anlita någon av de många organisationer som erbjuder anti-mobbningprogram. Det största problemet är inte att dessa program ofta visat sig verkningslösa. Än värre är det att skolor tror att de har ett antimobbningsarbete bara för att de betalat för det. Sanningen är att bara enträget arbete i vardagen kan hindra mobbning.

En förutsättning för att överhuvudtaget kunna påverka barnens sätt mot varandra är förstås att det finns en närvarande lärare som leder skolarbetet. För att kunna verka mot mobbning måste också läraren vara säker på att ha skolledningen i ryggen. Och ytterligare ett steg bakåt måste finnas politiker med ambitionen att ingen mobbning ska förekomma i kommunens skolor. Så ser det tyvärr inte ut överallt. Och därför räknar just nu många barn nervöst timmarna dagarna till skolstarten.