Finansiering av filminspelningar och tv-produktioner i Sverige har allt mer kommit att handla om pengar från olika regionala filmcentrum. Men i utbyte måste filmmakarna förlägga inspelningen till en viss regional filmfabrik.
I filmen Unga Astrid, som handlar om Astrid Lindgrens uppväxt i småländska Vimmerby, får denna ordning absurda konsekvenser. Martin Tunström skriver förtjänstfullt i ämnet i Barometern-OT (26/2):
”Scenerna från ”Vimmerby” i filmen uppges vara inspelade i bland annat Kungälv, Lilla Edet och Borås. Därtill inkommer inspelningar från olika miljöer i Dalsland.”
På samma sätt förhåller det sig med den kommande storfilmen Utvandrarna, efter Vilhelm Mobergs epos, där inspelningarna förläggs till Trollhättan i stället för Karlshamn och den småländska utvandrarbygden. Tunström igen:
”Vimmerby ligger inte i Dalsland och Karl-Oscar och Kristina reste ut på Östersjön från Karlshamn och inte till Vänern från Trollhättan.”
”Anledningen till att inspelningsmiljöerna förlagts till Västra Götaland är de tre orden Film i Väst.”
Att regioner och kommuner konkurrerar med varandra om film- och tv-inspelningar är förvisso inget nytt eller unikt. Men likväl är det beklagligt om tittarna berövas på autentiska miljöskildringar eftersom filmteamen lockats till andra inspelningsplatser än de egentligen helst hade varit på.
Också i Norrbotten tror sig det offentliga bedriva någon typ av näringspolitik som stärker ”varumärket” genom att pumpa in skattepengar i en regional filmfond.
Filmpool Nord är inte den största aktören på denna ”marknad” som domineras av Västra Götalandsregionen och Film i Väst med en stödbudget på 120 miljoner kronor. Men summan blir en snedvriden filmfinansiering och regioner som stjäl inspelningar och eventuella jobb av varandra. Alltsammans finansierat av medborgare som tror sig betala för sådant som sjukvård, förskola och äldreomsorg.
Visst lockar Filmpool Nord några inspelningar och tv-produktioner till Norrbotten. Och kanske ger det medial exponering som länet på något sätt kan utnyttja. Men är det verkligen givet att Norrbotten totalt sett vinner på att det är skattefinansierade regionala filmcentrum som blivit svensk films dominerande finansiärer?
Hur mycket går Norrbotten, med de unika kvaliteter som länet har att erbjuda, miste om när inspelningar som lika gärna hade kunnat förläggas till länet i stället hamnar i en studio i Trollhättan?