Krönika: Han gjorde Moderaterna till allas parti

PR-MANNEN. Som kommunikationschef och partisekreterare är Per Schlingmann tätt förknippad med berättelsen om Nya Moderaternas framgångar.

PR-MANNEN. Som kommunikationschef och partisekreterare är Per Schlingmann tätt förknippad med berättelsen om Nya Moderaternas framgångar.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/Scanpix

Politik2010-10-02 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Att en diskussion om Per Schlingmann alltid landar i berättelsen om Nya Moderaterna säger det mesta om den betydelse Sveriges vid det här laget mest kända spinndoktor haft för de moderata framgångarna. Frågan är om en kommunikationschef och partisekreterare någonsin varit så betydelsefull för ett partis omstöpning av politisk profil och framtoning. För att tala reklamspråk, vilket passar för en tidigare PR-man som Per Schlingmann, är hans personliga varumärke tätt förknippat med det politiska varumärke han varit med om att ta fram. Nya Moderaterna var ett väl valt namn - det är verkligen ett nytt parti vi ser idag. Moderaterna har på kort tid i svenska folkets ögon gått från att vara ett parti för de burgna till att bli ett parti för alla. Det är numera bara i Norrbotten som många fortfarande tänker överklass och exportindustridirektör när de hör någon nämna Moderaterna. Men även i vårt län förändras synen på partiet. 40-årige Per Schlingmann, som nu avgår, gjorde en sista insats som partisekreterare genom att presentera en eftervalskampanj, på typiskt Schlingmannskt språkbruk kallad "Ansvar för hela Sverige". På kampanjaffischen syns norrländsk skogsväg som fond. Det säger också något om den vandring Moderaterna gjort. Fortfarande är det bland medelklassen i storstaden som Moderaterna har sitt största stöd, men i årets val ökar man även i glesare bygder som traditionellt varit starka röda fästen. Nästan 6.000 norrbottningar fler än 2006 röstade i årets val på M, och då var även valet 2006 ett framgångsval för Moderaterna. I Kronobergs län tappade Socialdemokraterna fem procentenheter medan Moderaterna vann motsvarande andel. I delar av Västra Götaland blev resultatet liknande. I Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Dalarna gick de blåa fram med fyra procentenheter. Moderaterna - ett parti för alla. För där är vi idag. Moderaterna flåsar Socialdemokraterna i nacken som Sveriges största parti, och är nu bara något mer än en halv procentenhet - eller 35. 000 röster - efter. Sverige största arbetarparti är man redan, med betydligt fler röster än Socialdemokraterna i löntagarkollektivet. Inom LO är Moderaterna på frammarsch och bland TCO-anslutna tyder valundersökningar på att partiet redan är det största. De här enorma framgångarna är till stor del Per Schlingmanns.Kritik har han fått ändå, och den har ibland varit berättigad. Förnyelsen har lett till förstelning på vissa politikområden. Tendenser till socialdemokratisering har synts, i inriktningen på förvaltning, i försiktigheten och oviljan att stöta sig med någon, och i den ensidiga arbetslinje som inte motsvarats av någon företagarlinje.Den linjen verkar tyvärr ligga fast. När Fredrik Reinfeldt presenterade nya partisekreteraren Sofia Arkelsten pekade han ut tre grupper som Moderaterna behöver utveckla sin politik gentemot: unga, offentliganställda och miljöengagerade. Företagarna försvann igen. - Det viktigaste vi har att göra är att vara relevanta för väljarna, sade Sofia Arkelsten, som en sorts programförklaring i Schlingmannsk anda.Men lika viktigt är att partiet och dess politik är relevant för samhällets förmåga att utvecklas. Ett parti som vill ta ansvar för landet kan inte glömma Företagarsverige.