Ledare: Bromsa förfallet
VANLIGARE. Vägverket vill sänka hastigheten på Norrbottens vägar.
Foto: FREDRIK SANDBERG/Scanpix
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
prioriteringar. Då kan en del områden få mindre pengar än tidigare trots
regeringens ökade anslag. Detta ser ut att drabba Norrbottens vägar, som i Vägverkets förslag bland annat får minskade anslag för bärighetsarbete 2010-2011. Vägverket har andra planer för att öka säkerheten på Norrbottens vägar. Som en del av en nationell plan är Vägverkets mål att koppla vägtyp och hastighetsgräns tydligare till varandra, för att öka allmänhetens acceptans för gränserna. I verkets plan för nya hastighetsgränser i Norrbotten ingår sänkt hastighet på 122 av 172 mil större väg. Hastigheten höjs också - på sju kilometer väg mellan Gammelstad och Sunderbyn. På de mindre vägarna sänks hastigheten på 205 av 343 mil, och höjs på elva. Reaktionerna i länet har inte låtit vänta på sig. Biltestarna är arga. Kommunalråden är arga. Och på länsstyrelsen är man i alla fall inte glad. I ett yttrande signerat landshövding Per-Ola Eriksson varnas för risken att "hastighetssänkningarna kommer att permanentas och ersätta framför allt investeringsåtgärder, men även underhålls- och driftsåtgärder". Osäkra och dåliga vägar riskerar därmed att få förfalla ytterligare. Genom att hastigheten sänks kan ju säkerheten öka utan att vägarna förbättras. Det förutsätter dock att de nya hastighetsgränserna efterlevs. I ett län som Norrbotten med gles trafik, stora avstånd och få alternativ till att ta bilen är de utsikterna inte så goda. Naturligtvis är regler till för att följas men regler måste vara rimliga och
balanserade också. Att göra avstånden i ett redan stort län ännu större för att kunna minska väganslagen är ingen rimlig lösning. Och att sänka hastig-
heten på 122 mil och höja den på sju kilometer låter inte direkt balanserat. Om alla hastighetssänkningarna nu faktiskt är nödvändiga av säkerhetsskäl så säger det i sin tur en hel del om norrbottnisk vägstandard. Något som då bör kunna tjäna som en kraftfull signal till regeringen att skjuta till mer pengar. Sedan kan även bilförare göra en insats för att öka säkerheten på våra vägar. Alla har vi fått lära oss att det är den höga farten som lemlästar och dödar. Vägverkets beräkningar visar att 150 liv skulle sparas per år om trafikanterna följde nu gällande hastighetsbegränsningar. Ta ditt ansvar, och håll hastigheten.