Ledare: Följ upp och lär
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
prisa, bör välkomna inspektionen. Visst är det bra med förtroende men det krävs kontroll också. Särskilt som rapporter om tillståndet i dagens svenska skola inte sällan är en rätt oroande läsning. Skolinspektionen konstaterar glädjande nog att kunskapsresultaten i kommunens skolor generellt ligger i nivå med den i riket, ibland högre, vilket känns betryggande. Luleå halkar inte efter. Däremot varierar resultaten mellan skolor, geografiska upptagningsområden och olika gymnasieprogram. Här vill Skolinspektionen se mer av utvärdering som kan förklara varför. En del av skillnaderna kan rimligen förklaras av olika arbetssätt, och då gäller det att sprida de bästa metoderna så att skolorna kan lära av varandra. Extra resurser kan också behövas i vissa områden och skolor, och för vissa elever, så att skolan kan kompensera i alla fall en del av olikheterna i elevernas förutsättningar. Här finns sådant som bekymrar. Dels att det verkar slarvas en del i Luleå med uppföljningen av särskolan och de så kallade tillrättalagda lärmiljöerna, som tar hand om elever med behov av särskilt stöd. Dels att det snålas med undervisningen i svenska som andraspråk. Att förvänta sig total likhet mellan skolorna när det gäller resultaten är dock helt orimligt, oavsett hur mycket specialinsatser och extraresurser som sätts in. Skolan kan inte, trots vad vänsterfolk gärna vill tro, användas som en magisk, social hävstång att eliminera varje form av olikhet i anlag, stöd från föräldrar etcetera med. Det är inte ett argument för uppgivenhet eller nonchalans gentemot elever som har det svårt i skolan; bara för realism: lärare kan inte lösa alla problem. Skolpolitiker skulle dessutom generellt behöva titta lite mer på lärarnas problem och situation och inte bara elevernas. Därför är det glädjande läsning att Skolinspektionen vittnar om "det väl utvecklade programmet för kompetensutveckling för lärare och rektorer" i Luleå. Personalens behov
av att lära nytt får inte glömmas bort. Andra, både positiva och negativa omdömen, ges i Skolinspektionens rapport. Sammantaget kan ändå sägas, att trots de problem som finns, verkar Karl Petersen i alla fall inte vara helt ute och cyklar när han skryter om skolan.