Ledare: Handla globalt

FJÄRRPRODUCERAT. Långväga transporter av mat gör våra liv rikare.

FJÄRRPRODUCERAT. Långväga transporter av mat gör våra liv rikare.

Foto: LEIF R JANSSON/Scanpix

Politik2009-09-28 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Det försvinner mat för miljoner på Sunderby sjukhus, rapporterar Nordnytt. Köket levererar långt fler portioner till avdelningarna än vad det finns patienter, och någonstans tar mellanskillnaden vägen. Antingen blir någon väldigt mätt i magen eller så slängs det. Att mat slängs är ett välkänt och utbrett fenomen i Sverige. Årligen dumpas livsmedel till ett värde av två miljarder kronor i våra soptunnor. En del anklagar livsmedelshandlarna. De hänvisar till kundernas krav. EU-parlamentarikern och kände matdebattören Marit Paulsen (FP) skyller i P1-morgon på svenska matkonsumenters "datumstämplingshysteri". I stället för att syna och lukta på maten skräms vi av utgångna bäst-före-datum och avstår/slänger reflexmässigt för att inte ta några risker. Janne Josefssons uppmärksammade köttfärsreportage, eller nyheten om att svenska staten sålt av gammalt kött från sina beredskapslager, har antagligen inte minskat konsumenternas oro. Parallellt med denna fräschhetshysteri finns även en annan trend, där det "naturliga" hyllas. Obesprutat, obehandlat och närproducerat ska det vara då. I förra veckan var två kända miljödebattörer, meteorologen Pär Holmgren och Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand, på besök i länet. Båda bär med sig budskapet att vi behöver ändra våra matvanor. Äter vi det som produceras lokalt gör vi en miljöinsats. Det har blivit något av ett mantra detta, att långväga transporter av just mat skulle vara extra idiotiskt, onödigt och slösaktigt, eftersom vi i många fall har matproduktion runt hörnet. Men för det första skulle det bli en tämligen ensidig kost om vi slutade med långväga transporter av mat. Och när det gäller klimatvänligheten, att spara på utsläpp och energi, är det inte heller så självklart att närmast alltid blir bäst. Långa, stora transporter är ofta mer energieffektiva än korta och små. För att få en effektiv produktion gäller egentligen samma regler för mat som för andra varor. Fri marknad, konkurrens, arbetsdelning och specialisering leder till bästa möjliga resultat. Det blir mest att välja på till lägsta möjliga pris. Utan transporter och internationell handel skulle vi vara fattigare och hungrigare. Nu finns det ju faktiskt en del kapitalismhatande och tillväxtfientliga häst och vagn-rödgröna som tycker att detta vore en bra lösning och ett pris värt att betala för att få ett i deras ögon bättre samhälle. Det fina med det liberala samhället är att dessa människor då är helt fria att avstå från den materialism och det hemska överflöd som marknadsekonomin skapar. Det är fritt fram att slänga platt-TV:n på sophögen och ta droskan ut till den hägrande naturliga och hållbara lanttillvaron - för att där leva självförsörjd, strömlös och med dass i det fria. Vad väntar de på?