Ledare: Krockar med verkligheten

RULLAR PÅ. Maria Wetterstrand (MP), Lars Ohly (V) och Mona Sahlin (S) har stora förhoppningar på kilometerskatten.

RULLAR PÅ. Maria Wetterstrand (MP), Lars Ohly (V) och Mona Sahlin (S) har stora förhoppningar på kilometerskatten.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/Scanpix

Politik2010-07-23 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Om S, V och MP hoppats att debatten om kilometerskatten skulle tappa fart fram till valet trodde de fel. Deras förslag att skattebelägga tunga lastbilstransporter med över en krona per kilometer har väckt stor oro inom näringslivet. Den lär inte försvinna. Marie S Arwidson, VDför skogsindustrins samarbetsorganisation, ger på DN debatt 22/7 uttryck för dessa känslor av oro och osäkerhet: "Hur stor blir skatten? Vilka omfattas? Var ska den gälla? Hur agerar man om den visar sig omöjlig att genomföra?" Det är frågor som många skulle vilja ha svar på. De rödgröna har ännu inte bestämt sig för hur kilometerskatten ska utformas, men ändå har de lyckats med konststycket att beräkna de årliga intäkterna till fyra miljarder per år. Dessutom har de lovat att ta hänsyn till den lastbilsberoende skogsindustrin och eventuellt låta skatteuttaget variera i olika delar av landet, förslag som riskerar att kollidera med EU:s regler för statsstöd. Som Marie S Arwidson påpekar är det också lättare sagt än gjort att göra
regionala undantag, eftersom "få branscher finns som skogsindustrin i hela landet". Kilometerskatten har presenterats som en klimatåtgärd genom att den gör det mer lönsamt att lägga över transporter från väg till järnväg. Om det är möjligt, vill säga. För här krockar de rödgrönas ambitioner än en gång med verkligheten. Det mesta av det gods som går på väg transporteras över avstånd på under 30 mil, för skogsindustrin är avstånden ofta kortare än tio mil. Då är järnvägen sällan ett alternativ. Och skulle en stor överflyttning, trots det, ske från väg till järnväg blir å andra sidan skatteintäkterna lägre. Det är tydligt att det här inte går ihop. Kilometerskatten kan inte både dra in flera miljarder och ställa om Sveriges transporter, samtidigt som ingen ska behöva betala den. Tyvärr talar nog Marie S Arwidson och andra, som de företagare vilka tagit initiativ till hemsidan stoppakilometerskatten.se, för döva rödgröna öron. Vänsteralliansen har låst fast sig. Kilometerskatten är en viktig del i finansieringen av de stora investeringar i infrastruktur som de rödgröna går till val på, i sin tur en grundpelare i de rödas jobbsatsning och de grönas omställning av Sverige. Äventyras kilometerskatten äventyras också några av oppositionens viktigaste vallöften. Fler än de som har anknytning till skogsindustrin har anledning att vara oroliga för skatten. 80 procent av de inrikes godstransporterna sker med lastbil. Och även då huvuddelen av en transport sker med tåg, flyg eller fartyg krävs ofta en lastbil som en del någonstans i transportkedjan. En kilometerskatt på tunga vägtransporter drabbar därför många branscher och många konsumenter. Är det en omställning svenska folket vill ha?