Ledare: Låt oss flyga ifred

BOVAR? I klimatdebatten har flygande stämplats som omoraliskt.

BOVAR? I klimatdebatten har flygande stämplats som omoraliskt.

Foto: LARS PEHRSON/SvD

Politik2008-11-26 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Snöstorm och kaos. Förseningar, inställda flyg och misslyckade landningsförsök. Vid sådana här tillfällen påminns vi om hur viktigt flyget är. Särskilt för Norrbotten, med minst sagt dåliga förutsättningar för tågtransport idag, är tillgången till flyg helt avgörande. Det märks även när vädret är bättre. Bara de tre storstädernas fyra flygplatser har mer passagerartrafik än Luleå Airport. Medan flygandet på andra ställen i Sverige bromsat in i finansstormen ökade flygtrafiken i Luleå under oktober månad. De senaste fem åren har antalet passagerare haft stadig tillväxt. I år hoppas man åter nå upp till 1990 års rekordnotering på en miljon passagerare. Och nu växer drömmarna om direktflyg från Luleå till fler utländska destinationer. Kan det gå åt något annat håll än uppåt? Risken finns. Ett potentiellt sänke i närtid är konjunkturnedgången. På längre sikt kommer hotet från klimatdebatten, som när det gäller flyget helt har spårat ur. Flygtrafiken i världen står för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. I Sverige står flyget för fem procent av utsläppen. Ändå har flyget utpekats som en av de värsta klimatbovarna. Framträdande miljödebattörer hävdar att en "hållbar" värld förutsätter att vi mer eller mindre ger upp vårt flygande. I alla fall måste det bli bra mycket dyrare än idag. Den förbättrade priskonkurrens som följt av att lågprisbolagen gett sig in i den länge närmast monopoliserade flygresebranschen har gett alldeles för många möjligheten att flyga alldeles för mycket, anser de miljömedvetna. Det finns något väldigt elitistiskt över denna diskussion. Högavlönade klimat-föreläsare kan utan problem resa jorden runt även om biljetterna är dyra. De har till och med råd att betala för "klimatkompensation" och därigenom lindra sitt dåliga samvete. Mindre bemedlade ska däremot inte kunna resa runt hursomhelst. Särskilt som de ofta flyger för nöjes skull, inte för miljöns! De ska hålla igen, av hänsyn till klimatet (och så slipper man ju trängas på väg till nästa klimatkonferens, som en ren bonus). Som en följd av detta synsätt diskuterades för några år sedan införandet av en straffskatt på flygande i Sverige. Den mötte hårt och brett motstånd och hann aldrig bli verklighet innan alliansregeringen tillträdde. Nu är flygtrafiken på väg att i stället införlivas i EU:s system för handel med utsläppsrätter. Ett bättre alternativ, som uppmuntrar till bränsleeffektivisering. Oaktat detta är det definitivt inte en ond gärning att ta flyget. Flyget binder ihop vår värld och skapar möjligheter till upplevelser, möten, affärsuppgörelser, inkomster och utveckling. För norrbottningar är flyget dessutom en nödvändighet. Så låt oss flyga, utan dåligt samvete.