Ledare: Nödvändigt vägval
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
lappas och lagas, röjs och byggs. Behoven är omättliga och favoritprojekten staplas på hög runtom i landet, där politiker drömmer om den stora transportsatsningen som lyftet för bygden. Samtidigt finns projekt i kö som bara handlar om att nå normalstandard. Erik Lindbäck, företagare i Piteå, har tagit initiativ till ett offentligt-privat samarbete för att bygga om E4:an på sträckan Piteå-Luleå. Han var vid tisdagens presentation noga med att det inte rör sig om något "extravagant". Det handlar framför allt om mitträcken. Som Luleås kommunalråd Karl Petersen (S) sade är det här "inte vilken vägstump som helst". E4:an är en pulsåder för gods- och persontrafik, och hårt trafikerad. På E4:an mellan Piteå och Luleå pendlar tusentals Piteå- och Luleåbor dagligen fram och tillbaka. De som använder vägen bör kunna färdas under rimligt trafiksäkra förhållanden. Initiativet gäller sträckan Boviken-Rosvik. Den finns med i Vägverkets förslag till trafikplan för nästa period men med byggstart först 2016. För att tidigarelägga ombyggnaden är Norrbottens Byggmästareförening, som företräder ett 60-tal av länets byggföretag, beredd att satsa en miljon kronor. Piteå kommun hänger på och ställer upp med ett förskott, i praktiken ett lån till staten, på hälften av de 123 miljoner kronor som behövs. Piteås kommunalråd Peter Roslund (S) hoppas att förskottspengarna ska fungera som en påtryckning på staten att skjuta till resten, så att bygget kan komma igång redan nästa år. Det handlar alltså inte om att den som betalar får sin vilja igenom, bara att de projekt som bedömts vara angelägna kommer i gång tidigare. Mer än entusiasm är det bister insikt som får kommunal och privat sektor att agera. Egentligen är det här en nationell angelägenhet och ett statligt ansvar, men när statens pengar inte räcker eller staten viker från sitt ansvar får andra rycka in. Som Peter Roslund sade jobbar man så här på andra ställen i landet. Norrbotten måste hävda sig i den konkurrensen. Lena Dahlgren, chef för Vägverket Region Norr, berättade att förskottering och olika former av medfinansiering ligger i tiden. Hon betygsatte initiativet som "ett jättebra försök", men vet inte hur det faller ut. Beslutet om vägsatsningar ligger i regeringens hand och det finns, som sagt, mycket och många att ta hänsyn till. Men initiativet visar ändå vägen för norrbottnisk infrastrukturlobbying.