Ledare: Rätt kunskap krävs

Politik2009-07-10 08:46
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Kalix kommun har gott om lärare. Lärartätheten ligger över snittet i landet. Detsamma gäller andelen personal med en pedagogisk högskoleutbildning. Ändå blir inte resultaten därefter. I en granskning utförd av Skolinspektionen konstaterar myndigheten: "Kunskapsresultaten i Kalix kommuns grundskolor har varit mycket svaga under den senaste tioårsperioden. Inte under något år i perioden har resultaten varit i närheten av riksgenomsnittet, mätt som andel elever som nått målen i alla ämnen och genomsnittligt meritvärde i årskurs 9 … Även med hänsyn taget till elevernas sociala bakgrund är resultaten mycket svaga i kommunen."


Förklaringen kan visa sig ligga i att fel lärare undervisar fel elever i fel ämnen. Den granskning Skolinspektionen gjort gäller Töre skola. Där undervisar ungefär hälften av skolans personal i ämnen eller åldrar som de inte har utbildning för. Bland annat rör det sig om lärare i svenska som undervisar i matematik. Och det är klart, många och välutbildade lärare räcker inte om de försöker utbilda i ämnen som de saknar utbildning i.


Även om granskningen gäller Töre skola är problemet större än så. Kalix har inte bara många lärare utan också många skolor. Här uppstår som Skolinspektionen påpekar en potentiell målkonflikt. Med många och mindre skolor blir det svårare att leva upp till ambitionen att alla lärare ska undervisa enbart i de ämnen och för de åldrar de är utbildade.


Det här drabbar eleverna, som då riskerar att inte få en god och likvärdig utbildning. Men eftersom skolnedläggningar är en het potatis politiskt är det svårt att komma åt problemet. Nu planerar den röda majoriteten i Kalix kommun visserligen att lägga ner skolor, men inriktningen är enligt barn- och grundskolenämndens ordförande Håkan Nyman (S) fortsatt "småskalighet". 


Skolinspektionens rapport visar dock att storskalighet kan vara bra för skolan, och framför allt för eleverna, vars rätt till en god utbildning som lägger grunden för ett livslångt lärande måste vara det som står i centrum. Vi lever i en värld där god och rätt kunskap kan vara direkt livsavgörande. Att låtsas något annat är bara att lura eleverna. Det är därför dags att börja tänka i längre, och större, perspektiv.


Det gäller inte bara politikerna utan även elevernas föräldrar. Även om det kan protesteras vilt vid en skolnedläggning/sammanslagning är det ibland lite si och så med föräldrarnas skolengagemang i övrigt. I Skolinspektionens undersökning förklarar personalen vid Töre skola elevernas svaga resultat med frånvaron av studietradition i Kalix kommun. Skolan ses enligt lärarna inte som viktig. I sådana fall är det ytterligare en larmsignal för Kalixborna. Med en från föräldrarna förmedlad låg studiemotivation är det inte konstigt att elevernas resultat också blir därefter.