Ledare: Slutlandat på Arlanda?

FAR OCH FLYG. Kapacitetbristen på Arlanda slår mot hela landet.

FAR OCH FLYG. Kapacitetbristen på Arlanda slår mot hela landet.

Foto: Lars Pehrson/SvD/Scanpix

Politik2012-01-11 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Totalt passerade 1.066.839 passagerare Luleå Airport under fjolåret. Det var nytt rekord.

I år och under nästa år ska över 100 miljoner kronor investeras för att modernisera flygplatsen. Till vilken nytta kan man fråga sig - om flygplanen inte kan landa lyfta och landa på Arlanda?

Flygkapaciteten på Arlanda kan nämligen inom kort komma att halveras på grund av rådande miljökrav. Arlanda har redan tangerat gränsen frö det tillåtna.

Det vore naturligtvis djupt bekymmersamt om så blev fallet. Arlanda är inte bara betydelsefull för Stockholmsregionen. Det är också navet för de flesta svenskar och utländska besökare - och försämras flygkapaciteten på Arlanda försämras också tillgängligheten till Norrbotten.

Hela Sverige behöver goda kommunikationer med huvudstaden. Arlanda är vår dörr mot omvärlden, och särskilt viktig är flygplatsen för ett exportinriktat län som Norrbotten måste knyta fler kontakter med omvärlden. Om Arlandas kapacitet halveras vore det ett allvarligt avbräck för besöksnäringen, gruvorna, universitetet, stålindustrin - ja varje näring i Norrbotten som är beroende av kommunikationer.

Miljöreglerna som nu hotar flygplatsen tillkom 1990 - då resandet fortfarande var blygsamt och Sverige i mångt och mycket var ett annat land. Eller som elva vd:ar för Sveriges regionala handelskammare skriver i ett gemensamt pressmeddelande:

"Dagens miljötillstånd bygger på ett förlegat utsläppstak med 1990 som referensram. Tillståndet är världsunikt då det inte bara reglerar flygverksamhet utan även alla marktransporter till och från flygplatsen. Arlanda har en utomordentligt stor konkurrensnackdel gentemot andra flygplatser. Dessutom råder flygförbud över en ort som ligger nära flygplatsen, oavsett buller och flyghöjd."

"Villkoren som Arlanda måste förhålla sig till kom alltså för 20 år sedan. Sverige har blivit 800.000 fler invånare. Exportandelen av BNP har stigit från en tredjedel till hälften. På 20 år har Kina blivit en ekonomisk supermakt och Sverige har blivit medlem i EU. Vi lever i en värld som ser helt annorlunda ut jämfört med när Arlandas förutsättningar bestämdes."

Ändå är det alltför lätt att som norrbottning bara stirra sig blind på Arlanda. Ska man resa till Stockholm är väl egentligen Bromma det bästa alternativet - både ur tids- och miljösynpunkt? Arlanda Express är visserligen smidigt, snabbt och grönt - men dyrt.

Det skulle vara värdefullt med flyglinjer från Luleå Airport till andra platser än Stockholm, det visar inte minst hotet om halverad flygkapacitet. Jag har inte gjort någon marknadsundersökning, men borde det inte finnas ett behov av direktflyg från Luleå till Göteborg och Malmö? Eller varför inte till Oslo, Helsingfors och Köpenhamn?

Det förändrar inte det faktum att Arlanda måste få bibehålla eller utöka sin nuvarande flygkapacitet.

Swedavia, före detta Luftfartsverket, lämnade in en ny ansökan den 2 maj förra året. Nu är det upp till regeringen.