Sjöräddning och flygräddning tillhör inte bara statens mest grundläggande verksamheter. Det är själva kärnan av kärnan. Det sista försvaret för medborgarnas liv när haverier och missöden inträffar i luften eller till havs. Det är av avgörande betydelse att statens räddningshelikoptrar fungerar tillfredsställande och fungerar över hela Sverige
Därför gör politikerna klokt i att lyssna på Sjöfartsverkets vädjan.
I spåren efter sommarens skogsbränder föreslår verket att helikopterflottan, som består av sju räddningshelikoptrar fördelade på fem baser, utökas med tre till fyra nya helikoptrar. I förslaget ingår också att räddningshelikoptrarna kompletteras med lastkrokar för att kunna användas till brandbekämpning samt att en ny helikopterbas inrättas i Norrlands inland.
En utmärkt idé. Fler och bättre utrustade helikoptrar kan göra mycket stor nytta när det gäller brandbekämpning och räddningsinsatser i norra Sverige.
Sjöfartsverkets önskemål om en ny helikopterbas i inlandet rimmar dessutom väl med slutsatserna efter den tragiska postflygsolyckan nära Ritsem i Jokkmokksfjällen den 8 januari 2016.
Efter postflygsolyckan, som inträffade för exakt tre år sedan, riktade Statens haverikommission skarp kritik mot den räddnings- och alarmeringsinsats som genomfördes.
I normalfallet skulle räddningshelikoptern ha varit ute ur hangaren och klar att lyfta senast 15 minuter efter larm. I samband med postflygsolyckan i Jokkmokksfjällen tog det däremot 1 timme och 19 minuter från larm till dess att helikoptern i Umeå lyfte i riktning mot olycksplatsen.
Enligt Haverikommissionen saknade besättningarna utbildning i eftersök i fjällområde under mörker. Inte heller hade det genomförts några samverkansövningar tillsammans norska flygande räddningsenheter, polisflyget eller ambulanshelikoptrar i fjällmiljö. Statens haverikommission slog fast att det behövdes rutiner, beredskap, utbildning och övning för att öka förmågan till insatser i fjällvärlden.
Sjöfartsverkets helikopterbas i Umeå ansvarar för övrigt för en geografisk yta som omfattar halva den svenska sjö- och flygräddningsregionen. Närmaste bas söderut ligger i Norrtälje.
Klart att det ska finnas räddningshelikoptrar med permanent stationering i Norrlands inland.