Säkra lojaliteten

Tjänstemännens lojalitet ska alltid ligga hos staten och i förlängningen medborgarna, oavsett tidigare karriär eller framtida yrkesliv.

Marinette Nyh Radebo bedrev pr- och lobbyarbete för försvarsindustrin under sin tid på regeringskansliet.

Marinette Nyh Radebo bedrev pr- och lobbyarbete för försvarsindustrin under sin tid på regeringskansliet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Politik2018-08-28 07:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Det är inte bara politiker som granskas av medier under valrörelsen, utan också deras tjänstemän. Nyligen kunde DN (21/8) avslöja att försvarsminister Peter Hultqvists (S) pressekreterare Marinette Nyh Radebo bedrivit pr- och lobbyarbete för försvarsindustrin under sin tid på regeringskansliet. Detta genom kontakter inom försvarsindustrin som hon behållit från sitt tidigare yrkesliv. Nyh Radebo avgick några dagar efter avslöjandet, men hennes agerande visar att reglerna för politiska tjänstemän behöver bli tydligare.

Sedan i juli finns tydliga begränsningar för statsråds och statssekreterares övergångar till företag eller organisationer. Om det nya uppdraget kan innebära ekonomisk eller annan skada för staten, på grund av särskilda uppgifter eller kontakter som personen har tack vare tiden på regeringskansliet, kan en nämnd besluta om karens eller ämnesrestriktion under en viss tid. Om tidigare statsråd eller statssekreterare begränsas på det viset får personen ersättning från staten.

De nya restriktionerna för övergångar är både rimliga och nödvändiga, men försvarsministerns pressekreterare blottar en brist i reglerna. De gäller bara statsråd och statssekreterare och enbart övergång efter avslutad tjänst på regeringskansliet, men missar de som tillträder och samtidigt behåller nära kontakt med till exempel tidigare arbetsgivare. Att avsluta direkta uppdrag och anställningar är för de flesta självklart, vilket Nyh Radebo också gjorde, men när det kommer till informationsutbyte och enskilda framträdanden för tidigare arbetsgivare fallerar uppenbarligen det egna omdömet.

Tydliga regler då politiska tjänstemän tillträder vid regeringskansliet bör därför finnas, liksom konsekvenser om de skulle brytas. Om kopplingar behålls till företag eller organisationer med intressen i uppgifter man behandlar på regeringskansliet innebär det inte bara en otillbörlig fördel för företaget, utan också potentiella risker för statens verksamhet.

Nyh Radebo handplockades av Hultqvist för hennes långa erfarenhet inom försvarsindustrin. Sådana personer måste fortsatt kunna rekryteras, trots krav på brutna kopplingar. Att tjänstemän har tidigare erfarenhet från näringslivet har därtill ett värde i sig, eftersom det ökar statsapparatens förståelse för branschens villkor.

Balansgången för vad man får och inte får göra som tjänsteman är ibland svår, varför tydliga regler och kontroller är till fördel för alla. Lojaliteten ska alltid ligga hos staten och i förlängningen medborgarna, oavsett tidigare karriär eller framtida yrkesliv.

Ledare