Strejker på arbetsmarknaden är ett gissel. De kostar extrema mängder pengar. De riskerar i värsta fall hela företags existens och de arbetstillfällen som de medför. De drabbar dessutom ofta tredje man, vanliga människor som inte är inblandade i konflikten.
Under gårdagen blev 35 000 affärs- och privatresenärer i Sverige, Norge och Danmark strandsatta sedan omkring 700 piloter i Norwegians dotterbolag Air Norway tagits ut i strejk.
Norwegian har redan åkt på några tunga smällar. Det norska lågprisflygbolaget redovisar minskade intäkter per passagerarkilometer. Den senaste månaden har aktiekursen backat med hela 24 procent, till ett börsvärde på 7,7 miljarder norska kronor. Strejken är det senaste bakslaget. Norwegians vd Björn Kjos medgav under en presskonferens i Oslo på onsdagen att konflikten kan leda till slutet för flygbolaget. ”Vi har inte råd med strejk i all evighet. Då kommer det att krascha företaget.”
Stridslystna fackföreningar vill gärna att deras konflikter ska få så stora effekter som möjligt. Inte bara för de arbetsgivare de är i konflikt med. Oskyldiga åskådare ska ju helst också drabbas. Vid den här tidningens pressläggning var det fortfarande oklart om Svensk pilotförening gjort allvar av hotet att gå ut i sympatistrejk. I sådana fall skulle det betyda att alla Norwegians piloter som normalt flyger från Arlanda tas ut i strejk.
Ur ett norrbottniskt perspektiv vore det allvarligt.
Om en strejk slår ut ett transportmedel i södra eller mellersta Sverige så finns det alternativ om man vill ta sig till eller från huvudstaden. Vid en flygstrejk kan man ta bussen, tåget eller bilen i stället. För en norrbottning finns det oftast inget realistiskt alternativ till flyget. Och SAS har inte kapacitet att hantera alla ombokningar.
Eftersom Norrbotten är så sårbart borde alla strejker som drabbar länets kommunikationer med omvärlden egentligen klassas som samhällsfarliga. Några större förhoppningar om att strejken skulle stoppas av det skälet bör man dock inte ha.
Medlingsinstitutet skriver på sin hemsida att inte en enda (!) konflikt hittills har avbrutits på grund av samhällsfara sedan Saltsjöbadsavtalet undertecknades 1938.
Låt oss i stället hoppas att pilotstrejken blir så kortvarig som möjligt. Norrbotten har inte råd med försämrade kommunikationer.