Schyman kan inte skylla på medieskugga

Fi backade från 3,12 procent av rösterna 2014 till 0,46 procent i valet 2018, samtidigt som #metoo-kampanjen förde upp frågor om sexuella trakasserier och jämställdhet på den politiska agendan.

Gudrun Schyman tänder en brasa i skuggan.

Gudrun Schyman tänder en brasa i skuggan.

Foto: Yvonne Åsell / SvD / TT

Politik2018-11-01 07:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Gudrun Schyman meddelade i måndags att hon avgår som partiledare för Feministiskt initiativ, efter sammanlagt elva år på posten, och passade då på att beklaga över hur partiet osynliggjorts av medierna.

Företrädare för flesta andra mindre partierna håller knappast med. Finns det något parti utanför riksdagen får så mycket uppmärksamhet i medierna som Feministiskt initiativ? Finns det någon annan partiledare som företrätt så få som fått så mycket plats i så många skilda sammanhang som Gudrun Schyman?

I Medievärlden (30/10) påminner Isobel Hadley-Kamptz förtjänstfullt om hur Schyman, denna i synnerhet mediala person, i åratal hävdat att hon och Fi befunnit sig i medieskugga.

”2009 börjar Schyman själv prata om medieskuggan, som görs än mer bekymmersam av att Fi saknar ekonomiska resurser. De står också i medieskugga under EU-valet, men i flera texter understryks att de vill lämna skuggan.

Så sker med kraft i Almedalen 2010 när Schyman eldar upp 100 000 i en vanlig klotgrill på Donners plats och tvärtom blir en av de mest omtalade under det årets politikervecka. Är man i skugga får man väl tända ett ljus, eller i det här fallet en brasa.”

Trots att partiet inte fanns i riksdagen var Gudrun Schyman den sjätte mest omnämnda partiledaren i valrörelsen 2014. Hadley-Kamptz igen:

”2015 kommer dock skuggexplosionen och medieskugga nämns i samband med Gudrun Schyman hela 45 gånger, i just medierna. Fi skickar också själva ut pressmeddelanden där de förklarar att de, just det, legat i medieskugga. Under 2016 och 2017 är däremot faktiskt rätt skuggfritt, och opinionssiffrorna ser bra ut trots att partiet ändå vid ett par tillfällen drar till med den där eländiga medieskuggan för att beskriva sin situation.

Sedan kommer 2018, och hittills i år har medieskuggan drabbat Schyman och Fi hela 75 gånger, enligt medierna. Nu handlar det lika mycket om egna utsagor, från Schyman och andra partiföreträdare, som av journalistiska analyser.”

Feministiskt initiativ backade från 3,12 procent av rösterna i valet 2014 till 0,46 procent 2018, samtidigt som #metoo-kampanjen förde upp frågor om sexuella trakasserier och jämställdhet på den politiska agendan. Partiet tappade hela 85 procent av sitt stöd samtidigt som Miljöpartiet – Fi:s främsta konkurrent om väljarna – straffades för sina kompromisser i regeringsställning.

Ska man tro Gudrun Schyman berodde det främst på att partiet befann sig medieskugga. För det kan aldrig ha varit budskapet eller partiets företrädare det var fel på?

Ledare