Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Christian von Koenigsegg drar i handbromsen. Sportbilstillverkaren Koenigsegg Group drar sig ur köpet av Saab. Och går från att hyllas som Saabs räddare till att få både förmåga och avsikter ifrågasatta. Sådan kappvändning präglar Saab-affären. Lars Ohly (V) gillar inte storföretag eller USA, men anklagar regeringen för att inte ha hjälpt amerikanskägda Saab tillräckligt. Regeringen skulle ha sagt mer vänliga saker om företaget, hittat en köpare, gjort som amerikanerna och definierat bilindustrin som nationellt intresse. I P1-morgon går Lars Ohly så långt som att kalla det här "ett av regeringen Reinfeldts stora misslyckanden". Alla de rödgröna, även bilfientliga Miljöpartiet, anklagar regeringen för passivitet, men har egentligen inga förslag eller pengar till konkreta åtgärder. Näringspolitiske talespersonen Tomas Eneroth (S) nöjer sig i Aktuellt med att säga "hoppet är det sista som överger en", och kallar Saab "världens bästa bilbyggare". Världsbäst på att skapa vinst har Saabs personbilstillverkning däremot inte varit. Vilket kanske förklarar varför köparna inte står i kö för att få ta över företaget. I stället för att engagera sig mer i debatten och hanteringen är det tvärtom hög tid för politikerna att släppa Saab. Företagets framtid får nu avgöras av ägaren GM och eventuella köparspekulanter. Som sig bör.