Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Systembolaget har ett särskilt samhällsansvar: att minska alkoholskadorna. Därför inför företaget möjligheten att beställa varor via nätet. Hur hänger det ihop? Jo, "god service är avgörande för att bibehålla det höga förtroende som kunder och allmänhet i dag har för Systembolaget", skriver vd Magdalena Gerger på DN:s debattsida (7/9). För att ytterligare stärka det förtroendet vill Magdalena Gerger även tillmötesgå dem som är för gårdsförsäljning av vin. Hennes förslag är inte ett slopat förbud för sådan försäljning, det skulle hota detaljhandelsmonopolet, utan utvidgad "service" från Systembolagets sida. Semesterfirare som hittar ett lokalproducerat vin de gillar ska kunna använda Systembolagets "nya e-beställningstjänst" och "varorna hämtas i någon av Systembolagets 412 butiker", skriver Magdalena Gerger i käck marknadsföringsanda, i en reklamartikel som bara kan ha sorterat in under samhällsinformation på grund av bolagets monopolställning. Nu undrar man vad som blir nästa steg i Systembolagets förtroendearbete. Kanske ett förslag på att tillåta hembränning? Fast bara om den sker på ett ansvarsfullt sätt förstås; det vill säga så länge det inte bränns för eget bruk och spriten säljs via systemet.