I en av Kiabs industrilokaler nära E4:an i Töre förverkligar Dennis Bejedal just nu sin företagsdröm. Här huserar nystartade Norrbottens Destilleri, som ska göra Töre till en mötesplats för dryckesintresserade. Dennis Bejedal välkomnar oss in i ett showroom som håller på att ta form.

– Tanken är ett stort vardagsrum där vi ska ta emot mindre grupper för provningar.

Ett fönster bakom sammetssoffan ger en inblick i själva destilleriet, där produktionen redan är igång. De första flaskorna gin samt en ginglögg har nyligen släppts på Systembolaget.

Artikelbild

| “Jag har alltid varit intresserad av mat, och stod på en pall vid spisen med mamma när jag var fem-sex år”, säger Dennis Bejedal. Så småningom växte det till ett intresse även för dryck.

– Första glöggflaskorna sålde slut på tre minuter på nätet, ginet sålde slut på en kvart. I Kalix var det kö utanför bolaget, säger Dennis Bejedal.

Hur kändes det?

– Jag blev jättestolt. Det är så kul att man värnar om lokalproducerat som jag brinner för.

Dennis Bejedal kommer från Stockholm, men har rötter i länet genom sin mormor från Månsbyn. För tio år sedan besökte han en kompis i Norrbotten och började längta efter att någon gång bosätta sig här. I dag bor han i Kalix med sambo och dotter.

Artikelbild

| Från 50 liter till 1000 liter, snart byts tanken ut till en mycket större som ökar produktionen avsevärt.

Att flytta till Norrbotten och starta destilleri kan ses som vågat, inser han.

– Jag har en bakgrund som pokerspelare, så jag har det lite i blodet.

Artikelbild

| “Vi bygger hela konceptet kring Kalixälven och landskapen därikring. Det kommer dyka upp fler smaker framöver”, säger Dennis Bejedal.

Vad har du med dig från pokern?

– Att analysera och göra en gedigen marknadsundersökning och affärsplan. Det är många timmar i Excel för att räkna på om det finns någon bärkraft. Men vi kom fram till att vi måste köra.

Artikelbild

| Dennis Bejedal doftar på citrus, kvannee, rosmarin och björk i en ginbasket.

Hans två partners och delägare Anders Hansson och Johan Ekström sitter i Stockholm, men är uppe så ofta de kan.

Hur var det att starta eget här?
Artikelbild

| I showroomet är planen att ta emot mindre grupper för dryckesprovningar.

– Supporten från kommunen och Region Norrbotten har varit kanon. Redan från dag ett har de pushat och behöver man en kontakt går det på några minuter. Det går inte att jämföra med Stockholm, där man hamnar längst ner i prioritet hela tiden, säger Dennis Bejedal och fortsätter:

– Det är mycket snack om att det inte händer något här. Men vi ser så många möjligheter, hela världen har fått upp ögonen för Norrbotten. Dagens ungdomar kollar på att åka till Kebnekaise och uppleva Sveriges natur istället för att åka på solsemestrar. Därför har vi byggt vårt koncept kring allt här uppe, och väger in smakerna efter det.

Artikelbild

| “Det var viktigt att första produkten är en mångsidig gin. Det är en klassisk london dry gin som är jättebra i en gin och tonic, men går även att göra andra drinkar på. Den har en fräschör, toner av peppar, citrus, björk och fjällkvanne.”

Var kommer intresset för dryck ifrån?

– När jag spelade poker och reste mycket åt jag på många fina restauranger och intresserade mig för smaker. Då startade även ginintresset, sen ballade det ur och blev ett nörderi som jag kände att jag måste göra något av.

Varför just gin?

– Jag har alltid velat starta eget. Just gin blev det när jag märkte hur mitt ginförråd hemma bara växte, och jag fick så många egna idéer. Framför allt för att skapa en produkt i Norrbotten, som har fantastisk natur och ett av de renaste vatten i världen. Vi satsar stort från början och vill internationellt, det är målet. Men först ska vi bli starka i Norrbotten. Vi har en femårsplan klar med riktlinjer om hur etableringsstegen ska se ut.

Nu väntar Dennis Bejedal på en större panna, som gör att han kan skala upp från 50 till 1000 liters produktion. På sikt ska processen automatiseras mer och efter ett år ska den första personen anställas.

Var ser du företaget om fem år?

– Då vill vi finnas på den internationella marknaden. Sen vill vi bli förknippade med besöksnäringen, att vi är ett ställe man vill stanna hos för att smaka på produkter och se hur processen går till.