Så här skriver Piteåbon i en anmälan till Konsumentverket: "Svarade på minst 15 frågor om skor för att som tack få köpa ett på Nike skor för 15 kr. Det verkade seriöst men förstås för bra för att vara sant. Fick några dagar senare ett kvitto från Jobform där det stod att jag var medlem och att de dragit 499kr från mitt konto vilket visade sig vara sant."

Piteåbon har lyckats komma ur sitt medlemskap.

"Fick efter några timmar en bekräftelse att min prenumeration är avslutad. Har ej fått tillbaka några pengar och har hotat med att polisanmäla."

Enligt siffror som Nyhetsbyrån Siren begärt ut från Konsumentverket har över 300 anmälningar kommit in mot företaget "Jobform" sedan januari i fjol. Den största anmälningsvågen i år har kommit nu under september.

Försöken att nå företaget har oftast visat sig helt fruktlösa. Jobform är registrerat i Storbritannien, men danska bolaget Orville Media står bakom marknadsföringen på nätet.

– Den marknadsrättsliga biten är sedan tidigare överlämnad till danska Konsumentverket, som utreder ärendet. När nya anmälningar kommer in ger vi dem råd hur man ska agera som konsument. Mycket handlar om hur mycket dokumentation man själv har sparat, säger Konsumentverkets presschef Hans Lundin till Nyhetsbyrån Siren.

Där har Piteåbon varit klok och sparat alla mail som hon skickat till företaget för att bli av med sitt ofrivilliga medlemskap.