Alla minns väl Basshunters plötsliga genombrott 2006 när låten Boten Anna spreds som en farsot och blev en världsplåga.

- Det handlar om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Över en natt har din video setts av miljontals människor. Du satsar inte på marknadsföring själv men blir kanske nämnd någonstans. Det är en virusliknande spridning på internet. Världen är global, marknaden är global. Tejbz är ett av många exempel, säger Peter Parnes, professor vid avdelningen för datavetenskap på Luleå tekniska universitet.

Funderingar
Han känner till Tejbz genom promotorn Niklas Berg som samarbetar med Tobias Öjerfalk.

- Min gissning är att Tejbz inte har gjort det här med tanken att "nu ska jag bli världskändis" utan gjorde det som kändes rätt. Sedan blev det så. Att vara en öppen människa ger mycket tillbaka. Det är nog kombinationen att han spelar dataspel och samtidigt lämnar ut sig själv. Många ungdomar har de här funderingarna, kanske om kärlek, som Tejbz sätter ord på.

Peter Parnes menar att inramningen, tv-spelandet, är det som initialt lockar tittare till Tejbz kanal. Många blir kvar för att de gillar att lyssna till kommentarerna. Han jämför Tejbz med det populära radioprogrammet Ligga med P3, som handlar om sex och relationer.

- Tejbz vågar säga saker som andra inte vågar säga. Det är en av faktorerna. Det är återkommande frågor som engagerar folk. Det är fantastiskt att Tejbz gör det, att han vågar vara öppen med sig själv och sitt liv.