M/S Patricia, krogen vid Söder Mälarstrand, har skaffat sig en position som en av landets mest omtalade klubbar.

Och det var i Luleå som sagan i Sverige startade.

I samband med att Luleå Kommun planerade en totalrenovering av Norra hamnen, som då fortfarande stoltserade med gamla kolmagasin, tog entreprenörerna på Lillvikens fastighets AB Jan Wikström och Jan Thurfjell tillfället i akt. Duon ville satsa på att göra hamnen till ett nöjescentrum och i slutet av 1982 anlände det 70 meter långa och beryktade fartyget till Norrbotten.

Artikelbild

| Dansgolvet på Patricia.

Sedan byggnationen 1938 hade det bland annat varit delaktig i landstigningen vid Normandie 1944 och representerat England vid OS i Helsingfors 1952. Storheter som drottning Elizabeth och Winston Churchill hade båda besökt båten innan Luleåägarna tog över rodret.

– Det är onekligen en vild satsning. Men vi tror på den, sa Jan Wikström till NSD då Patricia styrde in vid kajen 10 december 1982.

Den 23 maj arrangerades en invigningsshow där Lill-Babs var kvällens dragplåster och sommaren som följde blev en stor succé. Luleåborna älskade satsningen och det blev snabbt krogen nummer ett, dit "alla gick".

Patricia erbjöd både en restaurang och dansgolv, där den mest spektakulära detaljen var ett glasgolv som gjorde att besökarna kunde titta ner på maskinrummet.

Artikelbild

| Personal på båten. Siv Hansson (anställd), Sture Ejneborn (krögare), Jan Wikström (VD), Ulla Ejneborn och Patrik Bergman (anställda)

Men bara för att båten låg förtöjd vid kajen betydde det inte att det slutade blåsa. Under den drygt ett och ett halvt år långa verksamheten i Luleå uttrycktes stort missnöje bland personalen och flera personer sade upp sig, dessutom anklagades de för diskriminering och rasism. I början av 1984 gjorde ägarna också nedskärningar och begränsade öppettiderna efter att den hårda vintern satt sina spår.

– Musiken tillsammans med hög kvalité i serveringen är avgörande för om människorna ska lockas till en ny restaurang. Jag kan hålla med om att vi inte alltid lyckats få hit den musik vi velat. Det beror på att vissa musikgrupper måste bokas över ett år i förväg eftersom de är väldigt efterfrågade, sa Jan Wikström.

Artikelbild

| Jan Wikström till vänster och Jan Thurfjell.

Uppskattningsvis 3 000 kronor kostade Patricia att driva – varje dag.

– Hon är för stor helt enkelt. För oss har hon gått med förlust hela tiden, sa Jan Thurfjell.

Artikelbild

| Patricia i Norra hamn

Trots att besökarna åter tillkom under sommarhalvåret blev tiden i Luleå inte lång. I slutet av oktober 1984 puttrade båten vidare mot Stockholm och 300 personer stod i Norra hamn och vinkade av besättningen.

– Den mest avgörande är att vintern är för lång. Det är svårt att locka folk hit på vintrarna medan vi har haft nästan fullt hela somrarna, konstaterade Jan Thurfjell i NSD.

Artikelbild

| Patricia i Norra hamn

Kuriren gjorde en enkät med Luleåbor som uttryckte sitt missnöje över att nöjesbåten lämnade.

– Jag tycker det är synd att Patricia försvinner. Jag har varvat Patricia med Cleo men nu kommer jag inte att kunna göra det – det är tråkigt! sa Annika Petersson.

Artikelbild

| Patricia i Norra hamn

Anneli Peterson höll med:

– Sorgligt att Patricia försvinner för det behövs konkurrens mellan Cleo och Patricia. Sedan tycker jag att Patricia är snygg att se på.

Artikelbild

| Jan Thurfjell på Patricia

1986 togs Patricia åter i bruk, då i Stadsgården nära Slussen, och byggdes om med restaurang, barer, dansgolv och casino. I Stockholm har fartyget gjort känd för sina gayklubbar, vilket har gett smeknamnet "Fjolljollen".