Jag har sett ThÄström live en handfull gÄnger tidigare och att bevittna honom vandra fram och tillbaka med spastiska rörelser och rastlösa hÀnder Àr inget nytt. Inte ens lÄtarna frÄn "Centralmassivet" kÀnns nya. Han har ett rykte om sig att vara ombytlig och med tanke pÄ hur musiken förÀndrats över 40 Är stÀmmer det. Men en kvÀll som denna, dÀr majoriteten av titlarna Àr hyfsat nutida, blir lÄtarna som en enda massa. En enda grÄ massa.
En enda grÄ massa som mörknar och tornar upp sig. Som mullrar och vÀxer. Massiv, kolsvart och mÀktig.
LÄtarna byggs upp likt ett kraftigt ÄskvÀder. Anders Hernestam slÄr pÄ trummorna med nÄgot som mÄste vara trÀstockar, stockar som slitits av i ovÀdret. Det lÄter som att Mikael Nilzén och Niklas Hellberg kastar klippblock pÄ piano och synth och jag kan bara gissa hur mycket blyhandskarna pÄ Ulf Ivarssons och Pelle Osslers hÀnder vÀger.
Det Àr tunga krafter i rörelse och kvÀllar som denna kÀnner en sig ganska liten pÄ jorden. Naturens makter Àr mÀktiga.
Ibland stormar det sÄ hÄrt nÀr Äskan mullrar att ThÄström sjÀlv ser ut att slitas med, med en hand pÄ mikrofonen och armen raklÄng nedÄt stÄr han med bÄda fötterna pÄ marken men med resten av överkroppen i höjd med scengolvet.
Anledningen till att jag inte ger en femma i betyg Àr att mÄnga av lÄtarna hade kunnat bytas ut mot Ànnu starkare mÀsterverk i ThÄströms arsenal. Men det finns samtidigt inte mÄnga svagheter och de 20 lÄtarna han slÀpper lös mullrar, blixtrar och kör över allt.
BÀst Àr fina "Brev till 10:e vÄningen", urstarka "En vacker död stad" och "Alla vill till himlen". Men jag kommer ha svÄrt att glömma odödliga "Die Mauer" och ThÄströms röst skÀr verkligen som en kniv i "Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce".
LĂS MER: Hela lĂ„tlistan som ThĂ„ström spelade i LuleĂ„
ThĂ„ström Ă€r ingen publikfriare och hans lĂ€ngsta mellansnack lyder "Tack ska ni ha! VarsĂ„godaâ. Dessutom visar han ingen som helst hĂ€nsyn till oss som flytt in frĂ„n snöslasket för att söka vĂ€rme.
Han tittar mer in i mikrofonen och vandrar runt i sin egen vĂ€rld Ă€n att bry sig om folkmassan. Dessutom kör han över oss obarmhĂ€rtigt gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng och nĂ€r det smĂ€ller â smĂ€ller det rejĂ€lt, bĂ„de visuellt och ljudmĂ€ssigt. Det blixtrar i motljus och de epileptiska ljusskenen hjĂ€lper inte nĂ„gon att hĂ„lla sig pĂ„ fötter.
ThÄström Àr som Äskguden Tor med mikrofonen som hans hammare.
KvÀllens sista lÄt blir "Aldrig av med varandra" och det lÄter som ett önsketÀnkande. ThÄström sitter ner under hela lÄten och jag Àr förvÄnad över att han orkat stÄ upp sÄ lÀnge under det orkanliknande tillstÄndet.
Innan dess har han gjort en av de mÀktigaste versionerna nÄgonsin av "Alla vill till himlen" och "Aldrig nÄnsin komma ner". Det Àr precis sÄ det kÀnns.
Men den hÀr kvÀllen tror jag vi har varit i himlen. Om inte annat blev vi ordentligt överkörda av den.