Under lördagen genomförde SHRA Luleå driftingtävlingar på Långnäs flygfält. Det rök och tjöt friskt under däcken och det förbrukades åtskilliga liter fossila bränslen.

Nu finns dock ett miljövänligt alternativ. Metanol byggd på skogsråvara, och det presenterade Fredrik Granberg, forskare vid LTU Green Fuels i samband med tävlingarna.

Han är platschef för den kallställda BioDME - anläggningen i Piteå . Nu har LTU Green Fuels gått vidare med att ta fram en biobaserad metanol som tagits fram vid forsknings- och utvecklingsanläggningen i Piteå.

Artikelbild

| VACKER BIL. Micke Hedqvsit byggde sin dragster byggd på en Willys 1941 för 20 år sedan. Nu ska krutpaketet börja köras på biometanol.

Bränslet är framställt av skogsrester i form av svartlut från massaindustrin blandat med pyrolysolja, också en bioprodukt från skogen.

– Vi har testat bränslet på en Saab 9-5, biopower, på en lotsbåt, vi har låtit speedwayklubben Smederna köra på det och det har också testats inom industrin med goda resultat, säger Granberg.

Nu har bilbyggaren Micke Hedqvist på Degeränget beslutat sig för att köra på bränslet. Det gör han i hans och Fredrik Grahns dragster Willys från 1941. Hedqvist byggde bilen för 20 år sedan. Den är försedd med en motor på 1 600 hästkrafter och har en gång avverkat den 402 meter långa dragracingsträckan på 7,7 sekunder.

Idén med att testköra Hedqvists dragster på svensktillverkad förnybar metanol föddes när Fredrik Granberg kom i kontakt med Mårten Isaksson som skruvar bilar hos Micke Hedqvist.

Artikelbild

| MOTORGÄNG. Gänget som håller igång Willys 41:an. Frv: Jonas Lundberg, förare, Fredrik Granberg, forskare, Fredrik Sundström, mekaniker, Mårten Isaksson, mekaniker, Micke Hedqvist och Fredrik Grahn som äger bilen.

Han ställde sig genast positivt till att testa bränslet.

– Vi har provstartat bilen och det är ingen skillnad mot när vi använder fossilt bränsle. Möjligtvis luktar det mindre, säger bilbyggaren.

Artikelbild

| BIOTANK. Liten tank för biometanolen.

Under lördagseftermiddagen provkördes bilen på bana.

– De körde fem repor och efter det förklarade de att bilen gick bra. De var nöjda, säger Fredrik Granberg.

Artikelbild

| LÄGGS PÅ. Huven läggs över spisen på 1600 hästkrafter.

Micke Hedqvist säger att vid den stora dragracingtävlingen i Piteå i juli ska hans dragster kruta fram på biometanol.

Professor Rikard Gebart som deltar i projektet pekar på fördelen med biobaserad metanol.

– Eftersom vår produkt är tillverkad på skogsrester slipper man nettoutsläpp av koldioxid.

Nu hoppas Fredrik Granberg att det kan byggas en stor kommersiell anläggning som kan producera biometanolen.

Micke Hedqvist säger att marknaden för det förbybara bränslet är stor.

– Detta borde inte minst intressera Svenska bilsportförbundet, säger han.