64-årige Hasse Pettersson, som sedan några år är pensionär från kriminalvården, brukar kallas "Mr Alvik".
Han har kämpat 50 år i klubben och varit idrottsledare sedan han var 14 år gammal, men aldrig har han upplevt lyckligare dagar än nu.
- Såna här dagar är det underbart att vara idrottsledare, fortsätter Pettersson där han sitter med blossande rosiga kinder på Norrbottens-Kurirens redaktion.
Hans ögon lyser, och det är verkligen idrottskämpen väl unt att nu få en skänk från ovan, i starkt kontrast till allt tungrott slit för att få slantarna att räcka till den dagliga verksamheten.
Nu öppnar sig plötsligt himmelens portar när klubben får chansen att bygga den konstgräsplan, på klubbens nuvarande grusplan, som varit så efterlängtad, men som alltid setts som en orealistiskt dröm.

<span class="mr">Styrelsen gapade
</span>Nu kommer jultomten, i Liko-VD:n och ägaren Gunnar Liljedahls skepnad, och öppnar sjunde himlen inför framtiden.
- När jag berättade om det här för styrelsen i Alvik häromkvällen satt de också bara och gapade, avslöjar Hasse Pettersson som också berättar han sådde ett frö om en konstgräsarena hos Liko för ett år sedan när han var ute och raggade det vanliga sponsorstödet. Inget hände dock, men det skulle visa sig att Liljedahl agerat själv.
- Han visade upp ett eget koncept som överraskade oss alla i styrelsen. Nu kom också pengarna och det är vi förstås otroligt glada över, konstaterar Pettersson.

<span class="mr">Färdig redan nästa år
</span>Så här ser den nya satsningen i Alvik ut:
En ny konstgräsmatta och modernaste snitt läggs på den nuvarande grusplanen intill kansliet och gräsplanen Svedjan i Alvik.
- Kostnaden för en bra matta ligger i dag på mellan 2,5 och 3,5 miljoner kronor, och till det kommer jobbet att lägga ut mattan. Vi hoppas även få möjlighet att snygga upp anläggningen i stort. För att finansiera projektet får vi 2,5 miljoner direkt i bidrag och sedan får vi också en årlig grundersättning på 100.000 kronor för att driva anläggningen, säger Pettersson belåtet.
Redan efter sommaren ska den nya konstgräsarenan stå färdig till lycka för byns och andra bollsparkare.
- Allt finns ju redan, så det handlar bara om att ta in bra anbud på konstgräsmattan och att lägga ut den.

<span class="mr">Ensamrätt till namnet
</span>Den viktigaste motprestationen, som Alvik IK också utlovar i det underskrivna avtalet, är att Liko har ensamrätt till den nya konstgräsplanens namn, som kan bli LIKO-vallen eller LIKO Arena. Det lutar åt det senare alternativet just nu enligt Alviks-ordföranden.
- Den nya arenan öppnar oanade perspektiv för oss. Vi står helt fria, kan träna hur mycket vi vill på vår egen plan, och vi avlastar också Luleå kommun träningstider. Samtidigt har vi också chansen att hyra ut planen och på det sättet få intäkter. Den nya anläggningen kan bidra till att göra Alvik IK till en ledande fotbollsförening i Norrbotten på bredden och vi har också bättre förutsättningar att lyckas med våra elitlag, säger Alviks-ordföranden belåtet.

<span class="mr">Söker stödfinansiärer
</span>I går fick Pettersson nöjet att släppa nyheten om miljonklippet, och då passade han också på att ränna runt till ytterligare några tänkbara stödfinansiärer i sammanhanget.
- Jag har varit upp på NIF (Norrbottens Idrottsförbund) och fått ansökningshandlingar för bidrag till arenasatsningen från Riksidrottsförbundet (RF) och Svenska Fotbollsförbundet (SvFF, och jag har även besökt Luleå Kommun som också kan vara med på ett hörn, berättar Hasse P.
Pettersson har haft kontakter med Assi och Storfors, som på senare tid fått bidrag från RF och Svenska till sina konstgräsanläggningar. Assi har fått 250.000 från Fotbollsförbundet och 130.000 från RF, medan Storfors fått 184.000 från RF till sin arena.

<span class="mr">Arenan - ett lockbete
</span>- Vi räknar definitivt med stöd, i varje fall från Riksidrottsförbundet, konstaterar Hasse Pettersson som just nu inte vet hur projektet ska drivas.
Men det kan bli i form av ett speciellt utvecklingsbolag, på det sätt som skett i Assi och Storfors.
Liko AB har sedan många år sponsrat Alviks IK och har inte minst haft damfotbollen som ett skötebarn. Sponsringen har dock inte på långa vägar befunnit sig på den nivå där den nu hamnat.
Givetvis kommer den nya arenan också att betyda att klubben får lättare att locka spelare till föreningens elitlag på dam och herrsidan.