Under måndagseftermiddagen satt Cargonet i ett möte med Miljöpartiet för att ge deras syn på Sveriges infrastruktur och företagets problem.

Kort efter mötet avslöjade en optimistisk Bjarne Wist, informationschef på Cargonet, att de tillsammans med framför allt DHL och Schenker har kommit fram till en lösning som innebär att tågoperatören kan fortsätta att frakta kombitransporter fram till den 31 mars.

- De har garanterat volymer som gör det möjligt för oss att fortsätta med inrikestrafiken. I alla fall under första kvartalet, säger han till Kuriren.

Lite för tidigt
Enligt Bjarne Wist skulle det handla om samma antal turer som företaget kör i dag och vagnarna dras av Green Cargos lok. Nyheten släpptes också på företagets hemsida men förmodligen lite för tidigt.

För i går kom nämligen också Green Cargos besked.

- I fredags fick vi veta att Cargonet ville ta tillbaka uppsägningen och använda oss som operatör. Vi har tittat på det här under helgen men i och med att vi redan har planerat vår vintersäsong utifrån deras uppsägning så anser vi inte att det är möjligt att genomföra den här förändringen med så kort varsel, säger Agneta Kvarnskog, tillförordnad kommunikationschef på Green Cargo.

Är det här ert slutgiltiga besked eller pågår det fortfarande några förhandlingar?

- Det är beskedet vi lämnat i dag och det är vårt slutgiltiga besked.

Cargonet uppger att en förutsättning för att kunna genomföra transporterna är att Green Cargo, som är den nuvarande tågoperatören, förlänger tågdragningsavtalet. Om det inte görs blir effekten som Kuriren tidigare har berättat - godset flyttas ut på vägarna redan på måndag.

Inte ansvarsfullt
Miljöpartiet fasar för att det kan leda till ett ökat koldioxidutsläpp med 85.000 ton per år.

- Det är inte ansvarsfullt av regeringen att tala fint om miljö i Durban samtidigt som man styr om godstrafiken från järnväg till långtradare på hemmaplan, säger språkröret Gustav Fridolin.

Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, har lämnat en interpellation till infrastrukturministern där hon frågar hur regeringen tänker agera.

- Vi vädjar, eller snarare kräver, att de tänker om och till en början stoppar höjningen av banavgifterna. Det är inte logiskt att betala mer för någonting som inte fungerar. Man betalar ju inte mer i hyra innan någonting har blivit bättre. Det ska bli mycket intressant att höra hennes svar, säger Stina Bergström till Kuriren.