– Jag tycker det var väldigt fult gjort, säger pojkens mamma.

Noel Niemi, 2,5, hann bara ta ett par tuggor av sin varmkorv på en restaurang i Piteå innan familjen märkte att något inte stod rätt till. Noel är allergisk mot mjölkprotein, men när han börjat äta av korven som enligt personalen var mjölkfri fick han nästan direkt utslag under munnen samtidigt som halsen svullnade.

– De hade ju sagt att den gick bra att äta, och då litar man ju på det, säger mamma Maria Björnström.

Artikelbild

| FARLIG KORV. Det hade kunnat gå illa för tvåårige Noel Niemi när han av misstag fick i sig en bit korv som innehöll mjölk. Foto: Privat

Sällskapet bad personalen kontrollera innehållsförteckningen, och mycket riktigt: Noel hade fått i sig mjölk. Han fick adrenalin för att hejda allergichocken, och därefter bar det av till akuten i Piteå. Eftersom tillståndet var allvarligt ville man skicka honom till Sunderby sjukhus, men efter tio minuter i ambulansen blev Noel drastiskt sämre.

– Hans tunga svullnade upp och han dreglade från sidan av munnen. Han hade väldigt svårt att få luft. Jag var livrädd hela tiden, säger Maria Björnström.

När en läkare observerat pojken i en timme var tillståndet till slut så pass stabilt att man kunde åka till Sunderbyn. Väl där – efter sex timmars oro och med hjälp av adrenalinpenna, kortisontabletter och antihistaminer – började Noel återhämta sig.

Efter en natt på sjukhuset och ett par dagars vila mår Noel bra igen, men Maria Björnström har polisanmält händelsen och vill ha en ursäkt från restaurangen.

– Man skulle även kunna ha en allergiguide vid kassan där alla ingredienser står så man kan kolla om man är osäker, säger hon.

Restaurangen har försökt nå Maria Björnström och beklagar händelsen, men menar att det är upp till föräldrar att säkerställa att maten är fri från allergener om de vet att barnen är lika allergiska som Noel.

– Damen som sålde korven har 30 års erfarenhet och sa att den inte borde innehålla mjölk – inte att den inte gjorde det. Då skulle inte jag ha köpt korven, säger föreståndaren för restaurangen.

Man har dock inga planer på att ändra rutiner för att förebygga liknande händelser i framtiden.

– Vi skulle önska att alla som har barn som är allergiska ber att få läsa på förpackningen själva. Jag tror aldrig någon restaurang kan garantera det där, men det var såklart jättesynd, säger föreståndaren.