Helikoptern i lavinolyckan har bärgats: "Allt gick enligt plan"

Helikoptern som drogs med vid den tragiska lavinolyckan i Abisko bärgades under söndagen.
Kallax Flyg fanns på plats för att gräva upp den ur snömassorna och även piloten som var med i olyckan deltog.
– Han var en av de som kämpade med att hålla dödsoffren vid liv och har tagit detta hårt. Men han ville ändå hjälpa till, säger vd Sven Stenvall.

Helikoptern bärgades från lavinområdet med hjälp av en vajer fäst i en annan av Kallax Flygs helikoptrar under söndagen. "Den går inte att bärga med rotorbladen på och vi fick göra den så lätt som möjligt, montera bort mycket annan utrustning också", säger vd Sven Stenvall.

Helikoptern bärgades från lavinområdet med hjälp av en vajer fäst i en annan av Kallax Flygs helikoptrar under söndagen. "Den går inte att bärga med rotorbladen på och vi fick göra den så lätt som möjligt, montera bort mycket annan utrustning också", säger vd Sven Stenvall.

Foto: Privat

Abisko2025-03-23 19:14
undefined
Två italienska bröder omkom i samband med den allvarliga lavinolyckan i Kårsavagge i torsdag.

Det var i torsdags eftermiddag som tragedin ägde rum i Kårsavagge när en grupp på fem skidåkare från Italien och en certifierad bergsguide var inblandade i en lavinolycka som skördade två dödsoffer. 

Helikoptern från Kallax Flyg drogs också med i lavinen. 

Under helgen var företaget själva där för att förbereda för en bärgning av helikoptern, vilket skedde under söndag eftermiddag.

Innan bärgningen hade de lavinsäkrat fjälltoppen och fick även hjälp av personal på Abisko Mountain Lodge. 

– Vi sprängde bort snömassor på toppen av berget, ovanför själva lavinbrottet som såg ganska obehagligt ut, för att säkerställa att det inte skulle gå fler laviner i området, säger vd Sven Stenvall som själv deltog i bärgningsarbetet.

undefined
"Alla olyckor går att undvika men det är alltid lätt att ha åsikter med facit i hand och peka finger efteråt, och det vill jag inte göra", säger Sven Stenvall, Kallax Flygs vd.

Därefter fick de gräva fram helikoptern som delvis hade begravts i snömassorna.

– Den var egentligen inte så jättedjupt nere, snön hade snarare tryckt upp frontpartiet. Men stjärten lutade brant under snön, så vi fick gräva mest där för att få den horisontell igen. 

Helikoptern, som väger 1 550 kilo, demonterades ned till cirka 1 300 kilo, bland annat genom att rotorbladen avlägsnades.

– Det går inte att bärga den med rotorbladen på och vi fick göra den så lätt som möjligt, montera bort mycket annan utrustning också.

Sen kunde den bärgas ned till Abisko med hjälp av en vajer fäst i en annan av Kallax Flygs helikoptrar.

– När rotorbladen är bortmonterade, flyger den som en fågel i luften. Och väderförutsättningarna var utmärkta, soligt och fint. Allt gick enligt plan. 

Helikoptern i fråga – en av Kallax Flygs totalt 13 stycken – är värd omkring 30 miljoner kronor och skadorna var tack och lov inte så omfattande.

– Den har klarat sig bra i förhållande till vad den har varit med om, även om den förstås måste repareras nu, säger Sven Stenvall om olyckshelikoptern som nu fraktas vidare med lastbil till företagets hemmabas i Piteå.

undefined
Helikoptern, som väger 1 550 kilo, demonterades ned till cirka 1 300 kilo, bland annat genom att rotorbladen avlägsnades, innan den kunde bärgas från lavinområdet.

Piloten som var med om lavinolyckan deltog också i bärgningen.

– Han har tagit detta hårt och var en av de som kämpade med att hålla dödsoffren vid liv, men ville ändå vara med och hjälpa till. 

Den dödliga lavinolyckan utreds vidare av kammaråklagare Jonas Fjellström som har inlett en förundersökning om vållande till annans död och vållande till kroppsskada, med en person inom heliskiing-företaget delgiven misstanke om brott.

Sven Stenvall vill dock, såhär några dagar efter tragedin i Kårsavagge, inte spekulera mer kring vad som kan ha gått fel. 

– Alla olyckor går att undvika men det är alltid lätt att ha åsikter med facit i hand och peka finger efteråt, och det vill jag inte göra. 

undefined
Olyckshelikoptern, av Kallax Flygs 13 helikoptrar, väger uppemot 1,5 ton och värderas till cirka 30 miljoner kronor. "Den har klarat sig bra i förhållande till vad den har varit med om", säger Sven Stenvall.

Lavinolyckan har delvis påverkat Kallax Flygs verksamhet vad gäller just heliskiing-uppdragen, då arrangören Niehku Mountain Villa i Riksgränsen är en av deras viktigaste kunder.  

– De har ju pausat sin verksamhet nu och det är upp till dem när de vill komma igång med heliskiing igen. Men vi drabbas inte så mycket av det, har så mycket annat att göra, utöver heliskiing, säger Sven Stenvall, vd för Kallax Flyg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!