Felmedicinering, bristande insatser, undernäring och fallskador är några av de vanligaste orsakerna till att äldrevården anmäls till Inspektionen för vård och omsorg.
Utgångspunkten när Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder en anmälan är gällande lagar och föreskrifter. När anmälningarna gäller hälso- och sjukvård utgår man också från vetenskap och beprövad erfarenhet. IVO är en tillsynsmyndighet och målet med tillsynerna som i stort sett alltid görs i de fall när anmälningarna rör hälso- och sjukvård är att den verksamhet som granskas ska utvecklas av granskningen.
– Vi har alltid ett uppföljande dialogsamtal med verksamheten efteråt, det är oerhört viktigt att vi sprider kunskap, säger Thomas Mehralizade, avdelningschef för IVO i region sydöst.
Carina Ragnarsson är ämnesansvarig för äldrevård vid IVO:s avdelning Nord i Umeå. Enligt henne kommer ungefär samma antal anmälningar gällande missförhållanden i vården varje år, hon har inte kunnat se någon tydlig ökning eller minskning under sina tio år på arbetsplatsen.
Vad händer sedan, när ni har riktat kritik mot en vårdgivare?
– Det utgår ju inget straff. Men vi talar om att det här inte är okej. Om IVO har inlett ett ärende på eget initiativ mot en huvudman eller vårdgivare kan vi besluta om ett föreläggande med vite.
IVO tar emot anmälningar både från patienter, anhöriga och från huvudmännen och vårdgivarna själva. Huvudmännen och vårdgivarna är skyldiga att anmäla sig själva vid misstanke om allvarliga missförhållanden eller vårdskador, enligt Carina Ragnarsson. De gör då en anmälan enligt Lex Sara eller Lex Maria. När anmälan är gjord ska huvudmannen/vårdgivaren göra en utredning av vad som har hänt och sedan återkomma till IVO med vilka åtgärder som har vidtagits.
– Sedan gör vi en bedömning av åtgärderna. Vi avslutar ärendet först när vi anser att åtgärderna är tillräckliga.
Anmälningar enligt Lex Maria eller Lex Sara kan inte leda fram till att IVO riktar kritik mot vårdgivaren, däremot kan huvudmannen/vårdgivaren tvingas komplettera sin utredning och sina åtgärder. Sedan 2016 är det möjligt för IVO att avsluta en inkommen anmälan utan att öppna ett ärende, om klagomålet inte bedöms som tillräckligt allvarligt. Men enligt lag ska i stort sett alla ärenden som gäller hälso- och sjukvård utredas med hänsyn till patientsäkerheten.