Älvsbyhus krymper

Via uppsägningar, pensionering och genom att folk slutat krymper Älvsbyhus med sammantaget 35-40 anställda vid sina anläggningar.

Älvsbyn2010-11-11 06:00
- Vi tror att vi nu anpassat oss till rätt nivå, säger vd Kenth Johansson. Minskad försäljning anges som orsak till åtgärderna. Det som alltjämt är oklart inför 2011 är huruvida nya besked är att vänta kring fabriken i Finland. Finska husmarknaden har länge varit dålig. Via permittering körs sedan en tid fabriken enligt modellen tre veckor full fart varvat med en veckas stopp. Älvsbyhus har som mest svarat för 1.900 hus på ett år. I år blir det omkring 1.250 och nästa år beräknas det bli 1.100. Sedan varsel lagts inom företaget under hösten har följande hänt vid respektive anläggning. Älvsbyn: Uppsägning drabbar 19 kollektivanställda och ytterligare tre personer har slutat för andra jobb. Bland tjänstemän försvinner preliminärt sju jobb. Dels via uppsägning men också via pensionering medan någon sagt upp sig och ytterligare andra är föräldralediga och inte ersätts. Bjärnum, Skåne: Åtta personer sägs upp. Vålberg, Värmland: Fabriken startades för några år sedan. Där jobbar 26 anställda och produktionen ligger på tre hus per vecka. - Tanken från tidigare var att efterhand komma upp i 13-14 hus per vecka och då är behovet 50-60 anställda. Jag tror fortfarande på detta, säger vd Kenth Johansson. Marknaden i Norge uppges vara bra och fabriken i Värmland står för leveranser dit. Älvsbyhus nye verkställande direktör inleder alltså med en nedtrappning. - Förhoppningsvis ska det stanna vid det här. Det folk kan missa är att vi fortfarande är marknadsledande i Sverige. Vi ligger i år på en marknadsandel på tio procent. Det fanns en bedömning för branschen att småhusmarknaden i landet skulle växa i år. Det började bra men senare sjönk det och det landar på ungefär 6.500 småhus, det är samma nivå som förra året, säger Kenth Johansson. Han var tidigare marknadschef och har tagit med sig säljansvar in i nya jobbet medan nyanställda Elisabeth Ennefors ska jobba med marknadsföring, PR och information. Nyordningen beskrivs höra ihop med önskemål från Kenth Johansson. I viss grad hör det också ihop med bilden av Älvsbyhus utåt. - Den negativa publiciteten som vi fick 2009 har vi tagit lärdom av och redan gjort en rad åtgärder för att undvika i framtiden, säger Kenth Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om