Ända sedan Finanskrisen för några år sedan har nybyggena av villor legat på låga årsvolymer och branschorganisationen Trä- och möbelföretagen räknar med att 5.000 villor påbörjas i år.
Älvsbyhus går in i 2014 med målsättningen att öka marknadsandelen i Sverige på elva procent till 13-14 procent.
Ifjol sålde företaget 803 hus, fördelat på flera länder. I år ska 1.000 hus säljas. Marknadsföringen förnyas, hemsidan anpassas för mobilen och sociala medier kommer in mer. Nya hustyper har tagits fram. Första huset av ett nytt vinkelhus på 120 kvadratmeter i bottenplanet och övervåning på 50 kvadratmeter levererades nyligen till Karlstad.
Liten orderstock
I Finland, där försäljningen allmänt av villor gått ner och där Älvsbyhus tappat marknadsandelar, lanseras en mindre modell, ett enplanshus på 80 kvadratmeter.
Även i Norge har försäljningen allmänt gått ner fast på den marknaden går det bättre för Älvsbyhus.
Företagets orderstock, cirka 400 hus, är för liten.
– Jag skulle gärna se att den var 600-700 hus, säger Kent Johansson.