Granbergs buss ägs av Veolia. Nyligen förlorade båda tunga uppdrag åt Länstrafiken. Upphandlingen har inte överklagats, uppger Linus Granberg, platschef inom bolagen. Tid för klagan finns till nästa vecka. Utfallet av upphandlingen påvisade stora skillnader i buden.
Eftersom upphandlingen gjordes för andra gången, med samma vinnare i form av Centrala buss, fortgår den process Granbergs och Veolia redan inlett. Personal är varslad. En förändring är att trafiken upphör i december i stället för under sommaren, som tanken var i första upphandlingen.
Båda bolagen har chaufförer på olika orter. Kärnan för Granbergs buss är i Älvsbyn där det finns garage, kontor och verkstad. Med extrapersonal finns ett 60-tal anställda.
Veolia i Boden har ett 50-tal anställda, inklusive extrapersonal, samt garage, verkstad, kontor och lackering.
Den trafik, främst inom Fyrkanten men också till Jokkmokk och Gällivare, som bolagen tappar i december berör sammanlagt ett 70-tal anställda, uppger Linus Granberg.
Möjligen finns nya jobb hos upphandlingens vinnare.
I Älvsbyn har Granbergs kvar skolskjutsar och personaltrafik till övningsbasen utanför Vidsel. Bolaget har också verksamhet kring Arvidsjaur.
I Boden har Veolia skolskjutsar. Annan del av Veolia har E 4-trafik.
Linus Granberg bedömer att ett 20-tal bussar behöver slussas till andra delar av Veolia eller säljas.
Tidigare har det uttalats att Veolias anläggning i Boden ska säljas. Linus Granberg säger inget om det.
Det är för tidigt att säga vad som händer med egendomen i Älvsbyn, uppger han.