Ny urspårning i Koler

Natten till i går inträffade ännu en tågurspårning i trakten av Koler.– Järnvägen är sliten, anser Jan Lundgren, Strukton rail.Han är arbetschef där. Strukton rail och BB rail jobbar med underhåll på denna del av Stambanan.

Älvsbyn2013-05-17 10:31

Vad som orsakade senaste urspårningen får utredning visa, påtalar Jan Lundgren. Han avfärdar teorin att den påverkats av vårflödet av vatten. Olyckan har heller inte samband med den som inträffade förra veckan, 3,5 km från nya olycksplatsen.
Däremot är järnvägen i behov av åtgärder, anser Jan Lundgren.
– Järnvägen är sliten och mer eller mindre hela sträckan Boden–Bastuträsk behöver rustas upp, säger han.
Olyckan natten mot torsdagen inträffade mellan byarna Storsund och Koler. Transporten för Nordiska Tåg, som krävde låg hastighet, var på väg mot Frövi och innehöll bland annat en 140 ton tung transformatorvagn.
Misstänker vagnen
Håkan Äijä, enhetschef vid underhållssidan Nord, Trafikverket, misstänker denna vagn.
– Inte att den är för tung, för vi färdas ju med sådana vagnar, men något kan ha hänt med vagnen, säger han.
Ett par av de efterföljande vagnarna har klivit av rälsen. Två avhuggna stumpar av räls låg under vagnarna. Ingen vagn välte.
Personal från underhållssidan fanns på plats när Kuriren kom dit. Olycksplatsen ligger enbart 40 meter från landsvägen och mitt på dagen anlände en grävmaskin för att skapa en väg däremellan.
Syftet var att två inväntade kranbilar, en från Finland och en från Mellannorrland, skulle kunna köras ända till olycksplatsen och lyfta vagnarna rätt. Det arbetet väntades kunna inledas natten till fredagen.
Företaget Euromaint är involverat.
Fredag kväll
Arbetena ska preliminärt vara klara innan lunchtid i dag och trafiken väntas vara igång från kvällen.
Tomvagnar planerades i går att skickas närmast till Storsund. Skadade vagnar planerades att föras till Koler, senare till verkstad.
Liksom vid förra olyckan stoppades övriga tågtransporter. Norrtåg hänvisade resenärer till buss och Kuriren mötte en ersättningsbuss i trakten av Älvsbyn.
Inlandsbanan blev åter alternativ järnväg för visst gods.
SSAB transporterar stålämnen från Luleå och Borlänge. Redan efter förra tågolyckan satsade bolaget på båttransporter Luleå–Oxelösund, för vidare transport till Borlänge. Den lösningen förlängdes.
Stig Nordlund

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om