Olyckssträckan ska rustas upp

Stambanans olyckssträckning Boden-Bastuträsk planeras att rustas upp med start 2015, uppger Trafikverket.

Älvsbyn2013-05-17 06:00

Två gånger om har urspårningar skett i trakten av Koler, på delsträckan Älvsbyn-Bastuträsk.

I första fallet hänvisar Håkan Äijä, enhetschef vid underhållssidan Nord, Trafikverket, till att utredning får ge svaret. Vårflödet bedöms emellertid inte ha bidragit till sättningar i marken, avfärdar han.

- Det har körts mättåg i april eller början av maj där man mäter hur kontaktledningar och räl påverkas. Har du sättningar ger det utslag direkt. Det hittades inget onormalt.

I andra fallet av urspårning misstänker Håkan Äijä att något hänt med den tunga transformatorvagn som fanns med (se annan text).

Byta ut
Stambanan är en urgammal järnväg och norr om Umeå, där Botniabanan slutar, finns i huvudsak enbart detta spår för tung industrifrakt. Sträckan lämnas inte vind för våg, deklarerar Trafikverket.

Med början 2015 ska sträckan Boden-Bastuträsk rustas upp.

- Vi börjar sannolikt norrifrån, säger Håkan Äijä.

Räls med specifikationen 50 kilo per meter byts mot räls med 60 kilo per meter.

- Den är kraftigare, summerar Håkan Äijä skillnaden.

Likaså ska sliprar bytas ut mot modernare sådan.

På det här sättet uppgraderas sträckan på sätt som sker på andra håll, uppger Håkan Äijä.

På sträckan Vännäs-Bastuträsk har åtgärder vidtagits. Sträckan Mellansel-Ångermanälven, i Mellannorrland, är aktuell för åtgärder, uppger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om