"Flagranta brott" mot kollektivavtalet

Transport fick rätt i Arbetsdomstolen i tvisten om att Shorelink slöt avtal med Hamnarbetareförbundet och tillämpade det på samtliga anställda.

Arbete2017-01-27 16:16

Shorelink måste nu betala 550.000 kronor i skadestånd till Transport för "flagranta brott" mot parternas kollektivavtal.

Hamnbolaget har bland annat slutit avtal om arbetstider och OB-tillägg som inte stämmer med kollektivavtalet med Transport.

Shorelink, före detta Bottenvikens stuveri, driver fyra norrländska hamnar: de i Kalix, Luleå, Piteå och Skellefteå.

Sedan 1996 har Shorelink haft ett lokalt kollektivavtal med Hamnarbetareförbundet. Enligt Shorelink har det varit naturligt att sluta avtal med Hamnarbetarna, eftersom nästan alla som arbetar i de fyra hamnarna är anslutna till detta förbund. Men Shorelinks ståndpunkt får inte stöd av AD. Redan före 1996 fanns ett avtal med Transport och detta går före eftersom det är äldre och inte uppsagt. Enligt AD spelar det heller ingen roll att Transport har så få medlemmar i hamnarna i norr. Förbundets kollektivavtal prioriteras eftersom det tecknades först.

Transport hade yrkat 2,2 miljoner kronor i skadestånd sammanlagt.

Shorelink får betala 550 000 kronor för avtalsbrottet och dessutom 50.000 kronor i skadestånd för att tillfälligt ha hyrt in arbetare i Skellefteå utan att förhandla med Transport.

Det är bra att frågan är utredd, tycker Shorelink som ska se över vilka åtgärder som behöver vidtas för framtiden.

Sedan 2015 har parterna tvistat med varandra om vilket avtal som egentligen ska gälla i hamnarna i norr. Det var då Shorelink vann upphandlingen för verksamheten i Luleå hamn. Transport frågade sig varför summorna i offerten låg lägre än för andra bolag och granskade bland annat lönelistor. Enligt Transport var lönerna exempelvis inte avtalsenliga vid så kallad förskjuten arbetstid. Dessutom, menade Transport, betalades felaktig ersättning till behovsanställda.

Det är drygt 40 år sedan hamnarbetare gick ur Transport och bildade ett eget fackförbund, Hamnarbetareförbundet. Den allt övervägande delen av hamnarbetarna i norr är anslutna till Hamnarbetareförbundet. Men enligt AD är det alltså Transports avtal som ska tillämpas gentemot Shorelink.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!