Ny Arlakampanj i Mellanöstern
Med tidningsannonser och tv-reklam försöker Arla Foods på nytt förmå konsumenter i Mellanöstern att åter börja köpa mejerikoncernens varor.En rad tidningar i Saudiarabien och andra länder på arabiska halvön utkom i dag med annonser där den dansk-svenska mejerikoncernen tar avstånd från Jyllands-Postens karrikatyrteckningar av profeten Muhammed.
Koncernen skriver att man "förstår och respekterar" reaktionen som ledde till bojkotten av Arlas produkter. Samtidigt konstaterar Arla att också koncernens omkring tusen muslimer som är anställda i den arabiska världen och över 250 muslimska medarbetare i Europa har känt sig kränkta av teckningarna.
"Ärade medborgare. De år vi har funnits i er del av världen har lärt oss att rättfärdighet och tolerans är fundamentala värden i islam. Vi vill samarbeta med islamska organisationer för att finna en lösning på bojkotten av Arlas produkter. Vi ber er blott att tänka över detta och att ni förhoppningsvis vill ompröva er hållning till vår verksamhet", skriver Arla i sin annons.
Redan i januari tog Arla i annonser i en rad arabländer avstånd från Muhammedteckningarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!