För grunt för att landa

Vattendjupet var bara mellan två och tre decimeter. När farten saktades ner skar flottörerna ner i sanden och planet dök på nosen och slog runt.

UPP OCH NER. Några turister såg planet ligga upp och ner och larmade 112.

UPP OCH NER. Några turister såg planet ligga upp och ner och larmade 112.

Foto: Fotograf saknas!

Arjeplog2009-05-30 15:01
Ingen person skadades vid flygolyckan som inträffade den 24 augusti förra sommaren vid sjön Smuolejaure, drygt åtta mil nordväst om Arjeplog. Nu har Statens haverikommission kommit med sin undersökning av hur olyckan gick till. Planet fick stora skador vid kullerbyttan, men varken piloten eller hans passagerare gjorde sig illa. Planet har lämnat Luleå på förmiddagen den aktuella dagen. Turen skulle gå till Smuolejaure, en fiskesjö i dalen Smuolevagge i Arjeplogsfjällen. Piloten, 65 år, hade gjort samma tur flera gånger under flera år. När han närmade sig landnings´platsen gjorde han bedömningen att det inte skulle vara några problem att landa. Men det blev trassligare än han hade tänkt sig. På grund av medvind satte han exempelvis ner flygplanet längre fram än han hade tänkt sig och något till vänster mot vad som var tänkt. Där finns sandbankar där vattendjupet är bara mellan två och tre decimeter och planets flottörer skar ner i dessa och planet tippade. Det blev liggande upp och ner, men de två som fanns i planet kunde ta sig ur och lasta ur sin packning. Vid den misslyckade landningen utlöstes planets nödsändare och en norsk räddningshelikopter och en svensk helikopter flög mot platsen. Två turister på fjällsidan ovanför sjön upptäckte planet där det låg upp och ner och larmade 112. Piloten och hans passagerare erbjöds att få flyga helikopter till bebodda platser, men avböjde erbjudandet. De hämtades påföljande dag med en civil helikopter och flygplanet bärgades, svårt skadat. Statens haverikommission säger i sin undersökning att olyckan orsakades av att landningen genomfördes i ett alltför litet vattenområde med begränsningar i det vattendjup som behövdes.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om