Om gruvexpansionen i Pajala, Kiruna och Gällivare följer samma mönster så bäva månde kommunpolitikerna som ska skapa bra skolor och äldreomsorg.
Det finns fler förklaringar än att de som utför jobben i hög grad är personer som flyger dit och åker hem. Bland annat påverkar strukturell samhällsutveckling, ungdomar lämnar små orter för jobb och studier.
Utöver Arjeplog är Arvidsjaur en kommun där biltestningen har stor påverkan. I Kiruna, Jokkmokk och Älvsbyn finns enbart en liten andel biltestning sett till näringslivet i stort. Biltestningen påverkan på sysselsättning och befolkningsmängd på de orterna är liten.
Tre kärnpunkter
Biltestningen har funnits i Arjeplog officiellt sedan 1972. Det började med små serviceinsatser som knappt gick att mäta i sysselsättning.
Då bodde över 4.300 personer i kommunen.
Nu finns en sammanlagd miljardomsättning i de lokalt ägda testföretagen i regionen och stor del landar i Arjeplog. Samtidigt har antalet invånare i Arjeplog, en av landets minsta kommuner, krympt till under 3.000.
Biltillverkarnas och bildelstillverkarnas närvaro innebär servicejobb åt ortsbor. Men mycket av kommunalskatten trillar inte ner i vare sig Arjeplog eller andra norrbottniska inlandskommuner.
■ Många av förarna är utifrån.
■ Ingenjörerna är i huvudsak från andra orter och andra länder.
■ En rad av de som jobbar med service i hotell och restauranger är tillfälligt tillresta.