Från att ha handlat om bromsar och senare antisladd, fyrhjulsdrift och massor av elektronik talar nu testbolagen om behovet av att testa bilar med olika drivmedel och den aktiva säkerheten.
Kameror larmar om hinder och på en display varnas för halka.
Samtidigt dränks bilbranschen av drivmedelsalternativ; etanol, bio-DME, elhybrider, biogas med flera alternativ.
Storstadsbil
På den anläggning BMW har i Arjeplog, och med lokalt ägda Icemakers som servicebolag, testas en alldeles nylanserad bil; BMW i3. Det låter inget om den, det är en elbil som laddas i stolpe. Det finns en liten bensintank, och då för att driva en generator för nödlägesladdning.
– Bilen är bra att ha i storstäder, säger Wilhelm Cordes, BMW:s platschef och med 30 år i Norrbottens inland bakom sig.
Han berättar om hur bilen utvecklats och Arjeplogs roll i det. Räckvidden är en begränsning, i norrbottnisk vinter klarar den tio mil, i spansk värme dubbla sträckan. Därefter måste laddning ske.
Wilhelm Cordes berättar också om hur vätgasen varit på väg redan tidigare.
– Nu kommer den nya vätgasteknologin. Det är framtiden, det finns vätgas och du har utsläpp på nästan noll, säger han.
Blandat
Icemakers marknadschef Michael Lindeman, anser att de många drivmedelsalternativen är hämmande för utvecklingen, politikerna måste bestämma sig.
Däremot är det bra för testbranschen i Norrbotten, finns många alternativ måste alla testas i kyla.