Granbergs buss, med säte i Älvsbyn, har som mest haft 48 bussar och inför Länstrafikens stora upphandling för något år sedan fanns massor av uppdrag.
Men Centrala buss, en sammanslutning av små bussåkerier i länet, tog nästan storslam i upphandlingen och har låtit medlemsföretag gå in och trafikera linjerna.
Granbergs, som då ägdes av jätten Veolia, stod i slutet av 2012 med överkapacitet. Fast körningar blev det likväl eftersom Granbergs hade bussar att sätta in när omfattande tågtrafik i Norrland uteblev under vintern.
En annan händelse var att det numera mindre Granbergs köptes tillbaka av de förra ägarna, bröderna Lars-Erik Granberg, Älvsbyn, och Mats Granberg, Arvidsjaur, med familjer.
Nästa steg
Nu kommer affären med Centrala buss in i bilden. För i Centrala buss ingick Arvidsjaurs trafik, som har körningar lokalt kring Arvidsjaur och mot Boden, Luleå samt Skellefteå. Det här bolaget har nu Granbergs köpt och samtidigt blivit delägare i Centrala buss.
– Vi går in i en stark grupp med många duktiga och anrika företag, säger Granbergs buss vd Linus Granberg.
Summan blir att konkurrenter förenas.
Granbergs buss, som drivits i flera generationer av samma släkt, har nu 17 bussar medan helägda Arvidsjaurs trafik har åtta.
– Vi har fullt av körningar, uppger Linus Granberg.
De uppdrag Granbergs förlorade återförs inte utan linjerna sköts alltjämt av de åkare som tog över i vintras.