Stockholmare övade vintertrafik

ARVIDSJAUR, KURIREN.

SNÖSUG. SL:s nya snösugsmaskin kan suga upp 17 kubikmeter snö i sekunden. Den används framför allt på depåområden och över växlar och andra känsliga mekaniska delar av rälsen. Till skillnad från en snöslunga suger snösugen upp snön,  vilket är skonsammare för växlarna.

SNÖSUG. SL:s nya snösugsmaskin kan suga upp 17 kubikmeter snö i sekunden. Den används framför allt på depåområden och över växlar och andra känsliga mekaniska delar av rälsen. Till skillnad från en snöslunga suger snösugen upp snön, vilket är skonsammare för växlarna.

Foto: SL

ARVIDSJAUR2008-12-20 06:00
Kraftiga snöfall och låga temperaturer kan ställa till stora problem för lokaltrafiken i Stockholm.Sedan fyra år övar dock SL:s personal varje vinter i Arvidsjaur och i år var det över 50 personer som flögs dit för att lära sig skotta snö och bekämpa is.SL har i samarbete med Banverket en nybyggd anläggning några kilometer från Arvidsjaurs station, där man har uppfört en cirka 400 meter lång teststräcka på Inlandsbanan för att kunna testa effektiva metoder att ta bort is och snö från ledningarna.Snösugmaskin
Förutom att sträckan elektrifierats har man byggt strömskenor av samma modell och utförande som i tunnelbanan.- Här är det garanterat vinter så här års. Det är ett utmärkt tillfälle att testa vår maskinpark och få erfarenheter. Övningarna har visat att vi står väl rustade när vintern slår till även på våra breddgrader, säger Gabriella Burel, chef för SL:s banavdelning i ett pressmeddelande.En metod som lärs ut är att applicera glycerin på ledningarna för att isen inte ska få fäste på dem.Ett av de verktyg som används är en snösugmaskin, som kan suga upp 17 kubikmeter snö i sekunden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om