- Det kan ta fem-sex timmar till - eller en timme. Det är omöjligt att säga just nu, säger insatsledaren Göran Josefsson.
Larmet kom vid 08.00-tiden på måndagsmorgonen. Ett däck på en tankbil fullastad med diesel hade fattat eld. Chauffören hade försökt att släcka själv - men han misslyckades.
- Han tömde de två brandsläckare han hade men det räckte inte till.
Göran Josefsson körde från Malå direkt larmet gick och när han kom till platsen brann det kraftigt.
Josefsson fick stopp på den norrgående trafiken och fick sedan dirigera undan de fordon som stod närmast brandplatsen från Abborträskhållet. Där fanns också några lastbilar.
- Den förste av lastbilschaufförerna hade varit med om en liknande situation så han stannade cirka 400 meter från platsen. Helt riktigt agerat, fortsätter Gabrielsson.
Räddningstjänsten tog snabbt beslutet att låta lastbilen brinna ut. Detta, inte mist, av miljöskäl.
- Hade vi fått ut all diesel på marken hade brunnar och vattentäkter för fastigheterna i närheten förstörts för all framtid.
Tankbilen var snabbt övertänd och rökutvecklingen var mycket kraftig. Någon överhängande explosionsrisk fanns dock aldrig, enligt Josefsson.
- Tankarna är utsustade med övertrycksventiler som automatiskt lättar på trycket. Det blir gasen som brinner.
Hur länge det kommer att fortsätta att brinna kan Josefsson inte svara på.
- Det är som om du eldar diesel i ett avsågat oljefat. Det är gaserna som brinner och då går det efter mycket sakta i fatet. Om du däremot skulle göra hål i fatet och släppa ut dieseln - så får branden ett mycket snabbt förlopp.
Josefsson menar att när väl tankarna rämnar så är branden över tämligen snabbt.
Ett 15-tal brandmän är på plats precis som polisen som dirigerar om trafiken på alternativa vägar.