Under fem dagar har åtta företagare från Norrbotten fått resa och boende betalt av IC2 och University of Texas, genom kontakten med ABI och Luleå Näringsliv.
Från Austins sida förväntade de sig nya idéer – men fick jobba med svenskarna för att bli nöjda över vad de fick höra.
– Om jag ska jämföra dem med amerikanska entreprenörer, som är på en liknande nivå och som jag har mer med att göra, kanske de inte marknadsför sig lika mycket. Det kan de lära sig här, säger Anupam Srivastava, managing director på Intel Corporation.
Under dagarna har flera av företagarna från Norrbotten tvingats fila på sina säljargument för att få amerikanska öron att lyssna.
– Det är ett sätt att få affärerna att röra på sig fortare, du kan få saker sagda på ett möte i stället för tre. De är inte lika bra på att marknadsföra sig själva, men deras idéer är lika bra – om inte bättre, säger Srivastava.
Tycker du att de har blivit bättre?
– Jag har bara sett dem tre gånger och det har varit stor skillnad att se dem i dag jämfört med första mötet. De får en bra träning här och har en enorm förmåga att lära sig.
Gregory P. Pogue, organisatören bakom samarbetet med ABI och Luleå näringsliv, tycker att det varit värt att satsa pengar på samarbetet.
– Idéer är en del av företagsstrategi men det krävs att du skakar loss idéerna och skapar möjligheter. Här har vi tagit idéerna från Luleåföretagarna och hoppas att det ska bli en bra erfarenhet, för både oss och dem.
Och tanken är att kunna lära från Luleå?
– Det är planen, vi förväntar oss att kunna göra det, vi blir besvikna annars. Men det finns många trådar inom LTU och Austin som dras till varandra.