Äntligen - 70 blev 50

Kampen är vunnen för Björsbyborna - hastigheten sänks på byvägen.
- Det tog tid men vi är nöjda, säger Bernt Larsson, en av förkämparna.
Nu börjar nästa kamp, striden för en cykelväg genom byn.

BJÖRSBYN2006-06-13 06:00
Barn och vuxna i Björsbyn jublar. Måndagen kom inte bara med värme och sommarlov utan även en glad nyhet - landshövding P-O Eriksson undertecknade beslutet om sänkt hastighet på väg 597.
Vägen går genom byn, från gamla E 4:an (Haparandavägen) till Bensbyvägen vid Sink­sundet. Fem kilometer med 70- och 90-sträckor och en kort bit med högst 50 kilometer.
Nu sänks 90 till 70 medan 70-sträckorna sänks till 50.

Nödvändigt
- Helt nödvändigt. I Björsbyn finns många barn som har skolskjuts från vägen. Byn är dessutom den hästtätaste i Luleå. Vägen är 6,5 meter bred och saknar vägren, säger Bernt Larsson.
Han är sekreterare i byns intresseförening och kanske den som varit mest aktiv med att övertyga myndigheterna om att hastigheten på vägen måste ned.
- Tja, jag är pensionär och då har man ju lite mer tid, säger Larsson.

Sedan december 2004
Det var i december 2004 som byborna krävde sänkt hastighet på vägen. Kuriren har följt frågan och länsstyrelsen är den myndighet som tar beslut i dessa ärenden.
- Men först samråder vi med polisen, vägverket och berörd kommun. Den här gången tog handläggningen lång tid, bland annat beroende på olika uppfattningar bland de inblandade, säger Britt Dahlin, från länsstyrelsens juridiska enhet.
- Dessutom fick vi vänta länge på en del yttranden, tillägger, Margitta Andersson, handläggare av hastighetsbegränsningar.
Det var kommunen som sölade och vägverket som hade "olik uppfattning", de ville inte släppa 90-sträckan.

Bättre med långa beslut
- Men när tekniska nämnden väl tog beslut så stödde de oss, säger Bernt Larsson.
- Det är inte alltid negativt att ärenden har lång handläggningstid, då blir det oftare bättre beslut. Nu är vi också på det klara över att hastigheten bör sänkas längs hela sträckan, säger Gunnar Wikström, vägverket.
På måndagen togs beslutet och samma dag skyltade Vägverket produktion om. En hel skara Björsbybor hade samlats under sommarsolen för att bevittna det yttre tecknet på sin seger.

Bara cykelvägen kvar ...
- Mycket bra, nu fattas bara att vi får en cykelväg genom byn också, säger Ann-Christin Larsson med döttrarna Victoria, Angelica och Josefine.
Detta är också en stridsfråga för byborna, avsaknaden av en säker gång- och cykelväg genom byn är något man vill ha ändring på. Men här är det kommunen som i första hand är måltavla.
- Vi har ju Bernt som driver den frågan också. Han gör ett bra jobb och vet vilka myndigheter man ska tala med, säger Annika Lind som tillsammans med maken Mikael Lind och barnen Carl och Alice kommit ut på vägen för att bevittna omskyltningen.

40 beslut i år
Länsstyrelsen tar varje år ställning till många ansökningar om sänkt hastighet på de norrbottniska vägarna. I år har man hittills tagit 40 beslut och det finns 23 öppna ärenden, ansökningar som väntar på beslut.
- Vem som helst, en eller flera privatpersoner eller en myndighet kan ansöka om förändrad hastighet, säger Britt Dahlin.
Men sänkt hastighet löser inte alltid problemen och besluten följs ofta av hastighetsmätningar gjorda av vägverket.
- Det är viss skillnad mellan skyltad hastighet och verklig, konstaterar Gunnar Vikström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!