G4S vill ha "ökad närhet till angränsande kompetensområden" och informationschefen Anni Svensson förklarar att det handlar om att komma närmare andra verksamheter inom företaget, som avdelningen för affärsutveckling bland andra.
Det är endast G4S kundcenter i Boden som berörs. Vaktverksamheten kommer att försiggå som tidigare.
Kundcentret etablerades i Boden 2009 och under de tre år som gått sedan dess har företaget inte behövt betala hyra för sina lokaler. Den hyran har Bodens kommun stått för. Detta är en uppgift som dock Roger Nilestrand, ansvarig för verksamheten i Boden, dementerar. Klicka här för att läsa om detta!
De drygt 40 anställa som jobbar på kundcentret jobbar bland annat med fakturahantering och reklamationshantering. De informerades vid ett möte vid halvåttatiden på onsdagsmorgonen.
Varsel om uppsägning kommer att läggas under september och fackliga förhandlingar kommer att inledas. De anställda representeras av fackförbundet Unionen.
Flytten av kundcentret beräknas vara genomförd till februari/mars 2013.