97:an - den tysta vägen

Tidigare en av Sveriges farligaste vägar.
Nu en av de tystaste.
På måndagen invigdes den nya mötesfria sträckan mellan Sävast och Boden.

VÄG 97. Kommunalråd Karl Petersen var en av invigningstalararna. Han vill skynda på byggnationen av den sista etappen mellan Sunderbyn och Sävast.

VÄG 97. Kommunalråd Karl Petersen var en av invigningstalararna. Han vill skynda på byggnationen av den sista etappen mellan Sunderbyn och Sävast.

Foto: Johan Wikén

Boden2012-10-09 06:00

Riksväg 97 har länge varit en självklar kandidat när de mest olycksdrabbade vägarna i Sverige ska listas. Det vill Trafikverket och kommunerna ändra på genom att bland annat göra den mötesfri.

På måndagen invigdes den nya uppgraderade sträckan mellan Sävast och Boden vid Skapa företagsby.

En del av den nyinvigda vägen är utrustad med en speciell sorts asfalt som gör att trafikbullret minskar.

Läraren Rickard Åkerlund är boende i Sävast och säger att han märker skillnad.

- Både när man kör bil själv och när man är bredvid vägen.

Är trafikbullret något du tidigare störts av?

- Man har ju hört det tidigare med det är inget jag har störts av. Men jag känner en som bor närmare vägen som upplevt ljudet lite störande förut, för dem kan det nog bli skillnad. Och visst är det skönt med en säkrare väg, säger Rickard Åkerlund.

Ett testprojekt
Den tysta asfalten, eller bullerreducerande beläggningen som det egentligen heter, har inte använts i Norrbotten förut.

Den 1,2 kilometer långa "tysta" sträckan går precis utanför Sävast och ska fungera som ett testprojekt.

- Vi vill gärna utvärdera om det här är en sådan sak som vi ska satsa på mer. Men vi pratar om åtta decibels minskning av ljud och det är mycket. Det märks när man kör, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket region Nord.

Nu är två av de tre etapperna av vägbygget mellan Luleå och Boden färdiga. Sträckan som återstår är den mellan Sunderbyn och Sävast som är planerad till 2016.

Vill skynda på bygget
Luleås kommunalråd Karl Petersen, som var på plats vid invigningen, vill att byggnationen av den sista etappen ska startas tidigare.

- Jag tycker att 2016 är för långt fram. Det största skälet är att det är ett av de mest olycksdrabbade vägavsnitten. Därför tycker jag att det är en självklarhet att kommunerna ska förskottera så att det går lite fortare, säger Karl Petersen.

Det återstår dock att se om det går att skynda på vägarbetet. Trafikverket har nämligen ett tak för hur mycket förskotteringar de får ta emot av landets kommuner.

- Det är många projekt runt om i landet som kommunerna vill förskottera för att påskynda. Vi är absolut inte negativa, men vi kan inte säga ja direkt, säger Arnold Vonkavaara från Trafikverket.

Riksväg 97

97:an mellan Luleå och Boden är Norrbottens mest trafikerade väg och räknas som en av de hundra farligaste vägarna i Sverige av Trafikverket.

Sträckan mellan Luleå och Boden trafikeras av ungefär 8.000 fordon varje dygn. Cirka 3.000 av dem är arbetspendlare.

I och med ombyggnationen kan hastigheten nu höjas till 100 km/h på vissa sträckor.

Bygget av den sista etappen mellan Sunderbyn och Sävast är planerat till 2016 och beräknas kosta runt 165 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om