Aktiespararna vill ha Scania kvar
Aktiespararna försöker med samtal övertyga Àgarna Volkswagen och Investor att inte sÀlja Scania.- En bra lösning Àr att ha Scania som fristÄende koncern, sÀger Gunnar Ek, chef för Aktiespararnas bolagsbevakning.
Han spÄr i en Kurirenintervju att attacken mot Scania bara Àr den första vi fÄr se i en lÄng rad.
- Det finns enormt mycket pengar samlat i vĂ€rlden i dag. Svenska företag Ă€r undervĂ€rderade pĂ„ börsen. HĂ€r har vi reaÂvinstskatt och förmögenhetsskatt som ligger pĂ„ helt andra nivĂ„er Ă€n i andra lĂ€nder. Detta hĂ„ller nere kurserna i Sverige.
Han tror att nya regeringen inser att likartade villkor mÄste gÀlla Sverige-utlandet i frÄga om skatter.
- Annars utsÀtts vi för att Sveriges industri köps upp.
MAN omsÀtter ungefÀr 60 procent mer Àn Scania. MAN:s VD, förre detta Scaniamannen HÄkan Samuelsson, har sÄlt ut delar av MAN och dÀrigenom skapat kapital för att lÀgga ett bud pÄ Scania.
MAN mindre lönsamt
Han fick nej av storÀgarna Investor och Volkswagen.
- Vi kan notera att MAN Àr betydigt mindre lönsamt Àn Scania, vÀrldens mest lönsamma tillverkare. Ett fantastisk företag.
Scania ger lastbildsköparna litet extra kvalité rakt igenom, förklarar Gunnar Ek.
- Men den extra kvalitén kostar inte lika mycket som det vÀsentligt högre pris som Scania kan ta ut.
à karna fÄr i gengÀld bilar som kör lÀngre med mindre underhÄll, vilket ger fÀrre stillestÄnd.
- DÀrför Àr det extra priset mycket vÀrt för Äkarna.
Oerhört förvÄnade
Hela Scanias framtid hÀnger pÄ vad Investor och Volkswagen vill. De har mer Àn 50 procent av rösterna.
- Vi Ă€r oerhört förvĂ„nade över att MAN och HĂ„kan ÂSamuelsson överhuvudtaget lĂ€gger fram ett bud och villkorar detta att man ska fĂ„ köpa 90 procent av aktierna trots att de vet att det inte kommer Ă„t 50 procent av rösterna.
Gunnar Ek tror att HÄkan Samuelsson plan Àr att köpa in sig i Scania med 20-25 procent pÄ andra vÀgar.
- DÀrmed blockerar han att nÄgon annan kan lÀgga ett bud. Hans förhoppning Àr att Ästadkomma en tysk lösning tillsammans med Volkswagen. Ibland i sÄdana hÀr diskussioner Àr nationella hÀnsyn viktigare.
Poster pÄ 20 procent leder dock inte till nÄgonting, poÀngterar Gunnar Ek.
- HÄkan Samuelsson kommer att förvÀgras plats i styrelsen eftersom Scania inte vill ha en konkurrent dÀr.
DÀremot tvingas Investor sÀlja om Volkswagen sÀljer i det fall budet höjs.
- DÄ kommer vi att se betydande förÀndringar i Scania. Jag skulle bli förvÄnad om inte inköpen samordnas, antalet leverantörer minskas kraftigt och koncentration sker mot fÀrre detaljer.
Guldkalven Scania har varit en mycket lönsam aktieplacering under en lÄng rad av Är, summerar Gunnar Ek.
- Som företrĂ€dare för smĂ„ÂĂ€garna kan vi inte göra nĂ„got eftersom makten ligger hos Investor och Volkswagen. Vad vi kan göra Ă€r att föra samtal med de stora Ă€garna för att övertyga dem om att en bra lösning Ă€r att ha Scania som fristĂ„ende koncern.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!