Badet i gott skick trots tre miljoner besökare
Personalen på Nordpoolen känner olust efter kritiken mot verksamheten. - Det börjar bli jobbigt. Militanta fasoner av en liten grupp, anser Alf Wennskog, föreståndare.
REAGERAR. Nordpoolens Pascal Johansson, badvärd, Jeanette Johansson, reception/kassa och Alf Wennskog, föreståndare, har tagit illa vid sig av den kritik mot badet som framförts.
Foto: Håkan Zerpe
Klara och skrivna regler finns för skötseln av badet, redovisar föreståndaren Alf Wennskog.- Bland annat har vi rutiner för städning, när och var vi ska gå in, hur vi ska städa. Och det här efterföljs. Jag kontrollerar själv och har ingenting att anmärka.Ett problem är lokalernas utformning. Inget rum finns mellan omklädningsrum och dusch. Allt ludd följer med till duschrummen.- De personer som kritiserar tål inte och klarar inte av detta. Själva har vi inte alltid tid att spola. Grisigt? Nej, inte särskilt. Men för mycket för insändarskribenterna. Rening
Kritik mot underhåll har framförts. Tekniska kontoret har dock lagt ner 3,5 miljoner kronor på vattenrening och ventilation.- Vi har Sveriges bästa badvatten som tål mycket eftersom reningen har överkapacitet.Har ni för litet personal?- På sätt och vis. Skulle vi ha ytterligare en hand eller två hade det varit bättre. Vi klarar precis av verksamheten, men tål inga fler neddragningar.Syn
En positiv sak kommer ut av skriverierna, framhåller Alf Wennskog. Tekniska förvaltningen och Nordpoolen har genomfört gemensam syn av badet från tak till källare. Korridorer, ytskikt, duschrum och omklädningsrum har slitits av alla besökarna, enligt rapporten.Borde genomgången ha gjorts tidigare?- Ja, det kan nog vara så, svarar Leif Nordström.Bristerna ska åtgärdas allteftersom. Det är fråga om mer synliga och kosmetiska saker. Totalkostnaden är oklar, men bara duschrummen kostar 300.000 kronor att renovera.- Först nu får vi loss pengar att göra något som syns, förklarar Bertil Clason, tekniska förvaltningen, den ekonomiska verkligheten.Trots tre miljoner besökare är badläget helt okey, anser Alf Wennskog.- Allmänna intrycket är ganska god standard.
Nordpoolen har haft nästan tre miljoner besökare på 15 år. Badet anses vara något av lokomotiv för besöksnäringen. Vissa saker har byggts till och en plan finns för framtiden. Bland annat står ett spa på önskelistan. Ett sådant kostar 50 miljoner kronor och de pengarna finns inte i dag. En tanke är att få in andra aktörer för att få fram kapital.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!