Bangårdspersonalen i Boden avskedas 

Green cargo har bestämt sig.
Trots personalens agerande försvinner bangårdshanteringen i Boden. 

BODEN2004-03-25 06:30
<P>I dag tar facket ställning till om förslaget kan accepteras och på måndag väntar förhandlingar, enligt Torbjörn Lidberg.<BR>Det hela är ett nederlag för krafterna från Boden som tycker sig se en medveten strategi att mot bättre tänkande låta Luleå vara huvudort för bangårdshanteringen.<BR>Från början gäller att Green cargo ser över hur man kan rationalisera. Det gäller landet i stort. Så presenterades en lösning där bangårdsverksamheten i Boden skulle läggas ner. Personalen reagerade. Torbjörn Lidberg, Seko-ordförande för lokförarna i länet, talar om hur man vid en träff med Green cargo krävde att Boden skulle vara huvudort för tågbildningen och administrationen i Norrbotten.<BR>Dessutom gavs löfte från Green cargo om att utreda hur man skulle göra och Boden skulle omfattas.<BR>? I dag kom det fram att man vill dra in all tågbildning och vagnshantering och flytta den till Luleå. De lovade en utredning men har inte gjort den. Det blir som i ursprungsförslaget. I Luleå sker inga indragningar medan all bangårdsverksamhet i Boden läggs ner.<BR>? Däremot ska Boden bli huvudort för lokförarna. Vi blir kvar i Boden men där finns alltså ingen bangårdspersonal. Varför köra sju mil (räknat tur och retur) extra. Det här är ett sätt för regionchefen Lennart Karlsson att få behålla Luleå som huvudort, säger Torbjörn Lidberg.&nbsp;</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om